| Forfatter |
Melding |
Asmodeus
Veteran
Medlem siden: 16.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 532
|
|
Nå har jeg blitt litt filosofi hekta, og mye av dette som har med ateisme mot teisme osb. Så spørsmålet er om noen kan anbefale meg noen gode bøker og eller artikler. Filmer er heller ikke feil... Så lenge det innholder gode argumenter for og mot og begrunnelser er det bra. Så hvis du har noe bra lesestoff og anbefale så er sikkert ikke jeg den eneste som ville vært takknemlig
Redigert av Asmodeus - 13.Nov.2007 kl. 19:44
|
|
Acta est fabula, plaudite!
|
|
|
IP Logget |
|
Missing Link
Moderator
Medlem siden: 03.Nov.2004
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 831
|
 Publisert: 13.Nov.2007 kl. 21:10 |
|
Jeg har ett par som jeg likte veldig godt.
- Sofies verden. Jeg har ikke lest den, kommer heller aldri til å gjøre det men det er en filosofi bok for nybegynnere.
- filosofi.no , alltid grei å ha
- Helge Svare, I sokrates fotspor, helt ok. Finnes sikkert på biblioteket. Trenger ikke å lese i fra perm til perm.
- Filosofi, Bryan Magee. Dette er favoritten min. Flott bok. Jeg har ikke lest den i fra perm til perm, jeg bare slår opp på det som frister. Svinger ofte innom religion.
Lykke til!
|
IP Logget |
|
Webmaster
Administrator
Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
|
 Publisert: 13.Nov.2007 kl. 22:45 |
Mitt tips er at du ikke nødvendigvis leser bøker som handler om filosofi, men gjerne bøker som vil gi deg en filosofisk oppvåkning. Og jeg vil anbefale deg å begynne med to av de sterkeste bøkene som er gitt ut i Norge, og det lenge før både du og jeg ble født:
Axel Jensen: Ikaros – ung mann i Sahara ( Les mer)
Jens Bjørneboe: Bestialitetens historie ( Les mer)
Der Axel Jensen med Ikaros kan gi deg en gryende filosifisk oppvåkning i hjerteroten, gir Bjørneboe deg et filosofisk spark med vernesko midt i trynet. Slik opplevde i hvertfall jeg det. Og om du var kritisk til kristendommen i utgangspunktet, kommer Bjørneboe med "Bestialitetens historie" vaksinere deg mot denne religionen for all tid. I tillegg vil du muligens se med en viss skepsis på myndigheter og maktpersoner resten av ditt liv.
Jeg anbefaler deg å begynne med Jensen, og direkte gå over til Bjørneboe.
Jeg lover deg at du vil lære mer av disse, enn å lese om Kant og Nietsche. De kan du eventuelt begynne på når du har fått lagt det grunnlaget som Axel Jensen og Jens Bjørneboe kan gi deg.
NB! Du bør lese leseranmeldelsene på de sidene jeg linket til i dette innlegget.
Redigert av Webmaster - 14.Nov.2007 kl. 02:04
|
|
"Jomfruhinna må ikkje rørast, då blir det baluba." - Strannix
|
IP Logget |
|
Missing Link
Moderator
|
 Publisert: 13.Nov.2007 kl. 23:02 |
|
Jeg hadde frysninger på ryggen gjennom nesten hele bestialitetens historie særlig Stillheten traff tungt.
1984 synes jeg også er av den oppvåknende sorten.
|
IP Logget |
|
bob
Veteran
Medlem siden: 14.Nov.2007
Poster: 199
|
 Publisert: 14.Nov.2007 kl. 12:26 |
|
Vil sterkt anbefale filosofen Arild Haaland, samt Nietzches
'Moralens Genealogi' oversatt av Haaland , se wikipedia.
|
|
- Lucifer, God's best product quality tester.
|
IP Logget |
|
bob
Veteran
|
 Publisert: 14.Nov.2007 kl. 12:59 |
Forøvrig sitter jeg i forumet her...
http://www.maybelogic.org/
Den nærmeste karakteristikken jeg kan komme er ny-platonisme.
I motsetning til den sedvanlige aristoteliske tenkning og
empiri. (Rett-Galt) (Rett-Feil) (Godt-Ondt) .
Eks: 'Sannheten finnes ikke, bare premisser'.
eller mitt eksempel ; Løgner finnes ikke, bare kompromisser
Redigert av bob - 14.Nov.2007 kl. 13:16
|
|
|
IP Logget |
|
Lusifers hore
Veteran
Medlem siden: 07.Jan.2007
Poster: 194
|
 Publisert: 15.Nov.2007 kl. 08:08 |
|
Jens Bjørneboe bøker kan varmt anbefales.Sofies verden er også en god bok
|
|
Jesus er veien, bruk piggdekk
|
IP Logget |
|
maldoman
Nykommer
Medlem siden: 04.Nov.2007
Poster: 0
|
 Publisert: 19.Nov.2007 kl. 15:29 |
|
"The God Delution" og "God Is Not Great" er bra lesestoff hvis du er inni "teisme vs ateisme".. Som tittlene henviser så er begge veldig pro ateisme, men det er argumenter både for og mot. Selv om argumentene for blir ganske godt trykt ned i bakken! :D
|
|
"The clergy know that I know that they know that they do not know."
|
IP Logget |
|
bob
Veteran
|
 Publisert: 19.Nov.2007 kl. 20:46 |
Her er en som kan kalles agnostisk, men med høy humorfaktor.
Den dumpet inn i postkassa idag..
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=18976973
Sitter i forum sammen med Rushkoff og Krassner.
http://no.wikipedia.org/wiki/Agnostisisme
Redigert av bob - 19.Nov.2007 kl. 20:47
|
|
|
IP Logget |
|
Asmodeus
Veteran
Medlem siden: 16.Apr.2007
Poster: 532
|
 Publisert: 19.Nov.2007 kl. 22:04 |
|
Takk for fin respons, jeg er sikkert ikke den eneste som har tenkt å låne en bok og to på biblioteket... ellers z så har jeg tenkt å gi carl sagan ett nytt forsøk... jeg gav opp sist gang, men jeg skal prøve på ny... ellers vil jeg bare anbefale alle grunnen til at jeg egentlig fikk interessen til å begynne med, jeg leste nemlig en triologi med navnet "Det mørke materie", (his dark materials, på english) og den er helt fantastisk, med ett sprøtt fantasi unnivers, men når jeg såg inn i det var det meste bygd på vitenskapelige teorier og filosofiske ideer...
Redigert av Asmodeus - 19.Nov.2007 kl. 22:06
|
|
Acta est fabula, plaudite!
|
IP Logget |
|
Missing Link
Moderator
|
 Publisert: 20.Nov.2007 kl. 02:55 |
|
Jeg fikk heller aldri til Sagan.
|
IP Logget |
|
Missing Link
Moderator
|
 Publisert: 20.Nov.2007 kl. 11:04 |
|
Det er nok forklaringen.
|
IP Logget |
|