Herregud.forum: Useriøst
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: Useriøst Svar Nytt Innlegg
Side  av 6 Neste >>
Forfatter Melding
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mar.2008
Online Status: Frakoblet
Poster: 79
Sitat Jona Svarbullet Innlegg: Useriøst
    Publisert: 03.Mar.2008 kl. 22:39
Har lest litt her nå.

Er på mange måter skremmende å møte en gruppe mennesker som er så usakelige i sin fremtreden. Denne siden er preget av mye bannord, sarkasme, ironi o.l.
Og lite konstruktiv dialog.
At kristne blir møtt med, så til de grader, liten respekt er ubehagelig å se på.

Trådene bærer preg av en gruppe mennesker som rett og slett rotter seg sammen mot alle andre som skulle mene noe annet.

Alle har rett til å ytre seg, og det respekterer jeg.
Men inntrykket dere gir fremstår som veldig tanketomt og lite sannhetssøkende.

J
IP IP Logget
amorphous
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 0
Sitat amorphous Svarbullet Publisert: 03.Mar.2008 kl. 23:26
Spot on.
IP IP Logget
StoreHviteFar
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 03.Mar.2008 kl. 23:31
Ja, vi troende er jo også bekymret for språkbruken til alle de vantro som besøker oss. Likevel må vi bare tåle dette og forsøke å bringe Bibelens sanne ord og innhold fram til alle som Gud på uransakelig vis har ledet til nettstedet vårt.
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 00:53
Det som er interessant her er at ingen svarer med saklige argumenter.
Alt går i ironi og tull.
Min første tanke er selvfølgelig da. De har ingenting å si.
Alt handler om å gjøre narr av religion og div livssyn.
Man lever på en måte av å være i opposisjon.
Men hva mener dere egentlig?
Utenom alt det tullet.

Selvfølgelig, hvis man faktisk ikke klarer å føre en normal debatt(pga av f.eks vokabular) så er det lov.
Ikke alle klarer like godt å uttrykke seg skriftelig.

J

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 02:15
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 01:22
Kjære Jona, fin bjørn...

Det går mye i tull, slik som på nettet forøvrig, men om du henger med lenge nok så ser du en del saklige diskusjoner etter vært.

Du må også se det fra vår side da det er vanskelig å være saklig med masse folk som ikke forstår ironi som kjefter på oss fordi vi er über kristne fanatikere som hater alt som ikke heter Gud og Jesus.

Og Jona, er du ute etter saklig debatt, start en, er det noe jeg føler jeg kan bidra med så vil jeg gjøre det, og det tror jeg om de fleste brukerne her...
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2008
Poster: 250
Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 01:28
Jona.
Måtte det bli til velsignelse for deg at Herren har klart å lede deg til våre nettsider. Vær glad for at Gud har gitt deg et godt hode til å tenke vakre tanker med. Da skal du ikke misbruke Hans gaver på overfladiske tilg som ukristelig film og litteratur, men holde deg til det som står i Bibelen. Vi henviser spesielt til det Gamle Testamentet hvor Gud gjennom sine profeter sier hvordan Han ønsker at vi skal leve.
... for i skal tenke og tale vel om ham og ta alt i beste mening!
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 14:00
Publisert første gang av z

Vi mener ingenting siden vi ikke har noe som helst av tanker i de dumme hodene våre. Livene våre er patetiske og alle de negative tingene du måtte tro om oss er riktige.

Samma gørra. Bare meningsløs sarkasme og ironi.
Du som kritiserer folk i den grad du gjør, z. Du kan jo ikke være så hårsår at du ikke takler at noen synes denne siden fremstår som tanketom og lite sannhetssøkende.

Bare for å begrunne hvorfor jeg synes den fremstår sånn.
Dialogen er ikke preget av toleranse og respekt. Det er lite rom for mennesker som mener annet enn majoriteten på dette forumet. Og hvis de gjør det blir de møtt med ironi og barnsligheter.
Det virker også som sannheten er vedtatt før den er diskutert. Da tenker jeg spesielt på disse propaganda greiene på denne hjemmesiden. Ironisk propaganda. I form av artikler o.l
Lagd for å sverte og gjøre narr av andre mennesker.

Nå vil jeg høre hvorfor dere gjør dette. Og enhver usaklighet tar jeg som et personlig kompliment.
IP IP Logget
the27thvoice
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Apr.2007
Poster: 136
Sitat the27thvoice Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 16:02
Artiklene på forumet er ikke til for å sverte og gjøre narr av andre mennesker, men for å underholde. Dette er satire, dette er parodi. Det er å herme etter noen, men overdrive så mye at feil i tankegangen blir veldig tydelig.

Forumet er for det meste for seriøs diskusjon, men det er begrenset hvor mange ganger vi gidder svare "Nei, vi er ikke en seriøs side som tror disse tingene.", og når det er omtrent det eneste spørsmålet vi får, da leker vi heller med.
IP IP Logget
Hjorthen
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 06.Jan.2007
Poster: 251
Sitat Hjorthen Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 16:18
Publisert første gang av Jona

Publisert første gang av z

Vi mener ingenting siden vi ikke har noe som helst av tanker i de dumme hodene våre. Livene våre er patetiske og alle de negative tingene du måtte tro om oss er riktige.

Samma gørra. Bare meningsløs sarkasme og ironi.
Du som kritiserer folk i den grad du gjør, z. Du kan jo ikke være så hårsår at du ikke takler at noen synes denne siden fremstår som tanketom og lite sannhetssøkende.

Bare for å begrunne hvorfor jeg synes den fremstår sånn.
Dialogen er ikke preget av toleranse og respekt. Det er lite rom for mennesker som mener annet enn majoriteten på dette forumet. Og hvis de gjør det blir de møtt med ironi og barnsligheter.
Det virker også som sannheten er vedtatt før den er diskutert. Da tenker jeg spesielt på disse propaganda greiene på denne hjemmesiden. Ironisk propaganda. I form av artikler o.l
Lagd for å sverte og gjøre narr av andre mennesker.

Nå vil jeg høre hvorfor dere gjør dette. Og enhver usaklighet tar jeg som et personlig kompliment.

Hvis du har fulgt med her en stund, eller leser gjennom en del av de tidligere trådene, vil du se at det er slik z i stor grad oppfører seg når han møter folk som ikke skjønner hva denne siden handler om. Da kan man ikke bli overrasket over at man blir møtt med slikt.

Grunnen til at enkelte ikke møtes med "toleranse og respekt" er at de angjeldende besøkende ikke viser dette selv når de kommer hit. Min erfaring er at en del besøkende klart viser på en svært arrogant og ignorant måte at de overhodet ikke har skjønt hva denne siden handler om, og de er ikke særlig høflige. Merk f.eks. at den som har kommet med desidert mest banning i ulike tråder i det siste ikke er et av de vanlige medlemmene, men Sara Caroline.

Igjen; hvis du tar deg bryet med å lese gjennom tidligere tråder vil du se at det har vært ganske høy seriøsitet i debatter. Etter en tid blir det ganske kjedelig å gjenta seg selv og sine argumenter om og om igjen til ulike besøkende, og derfor blir besøkende som ikke viser en enkel form for folkeskikk møtt med mye av det samme. Vi er også temmelig få faste her inne, så det blir litt ensformig å komme med de samme argumentene oppatt og oppatt.

Hvis du f.eks. leser debatten med dagbjerk fra en tid tilbake vil du se at høflige forespørsler avstedkommer høflige og tankefulle svar. Henvendelser av typen "fy faen så teite dere er" gidder ingen her ta seriøst.

Herregud.com er en satireside. Det betyr at den ikke er laget spesifikt for å argumentere, men for å vise absurditetene i blind tro og religiøs (i dette tilfellet kristen) fanatisme. Mange av sakene Webmaster har skrevet er rett og slett hentet ved å tolke enkelte bibelsteder bokstavelig og parodiere mange kristnes arroganse og frykt for det ukjente.

Jeg for min del ser ingenting galt i å gjøre narr av andre mennesker, så lenge det er begrunnet, og så lenge det ikke går over i trakassering. Det mener jeg ikke herregud.com gjør.
"Det [helvete] handler om straff og dom – ild som brenner – og er ikke noe pleasant sted." - F.J. Sæle
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 16:46
Publisert første gang av Hjorthen

Hvis du har fulgt med her en stund, eller leser gjennom en del av de tidligere trådene, vil du se at det er slik z i stor grad oppfører seg når han møter folk som ikke skjønner hva denne siden handler om. Da kan man ikke bli overrasket over at man blir møtt med slikt.

Grunnen til at enkelte ikke møtes med "toleranse og respekt" er at de angjeldende besøkende ikke viser dette selv når de kommer hit. Min erfaring er at en del besøkende klart viser på en svært arrogant og ignorant måte at de overhodet ikke har skjønt hva denne siden handler om, og de er ikke særlig høflige. Merk f.eks. at den som har kommet med desidert mest banning i ulike tråder i det siste ikke er et av de vanlige medlemmene, men Sara Caroline.

Igjen; hvis du tar deg bryet med å lese gjennom tidligere tråder vil du se at det har vært ganske høy seriøsitet i debatter. Etter en tid blir det ganske kjedelig å gjenta seg selv og sine argumenter om og om igjen til ulike besøkende, og derfor blir besøkende som ikke viser en enkel form for folkeskikk møtt med mye av det samme. Vi er også temmelig få faste her inne, så det blir litt ensformig å komme med de samme argumentene oppatt og oppatt.

Hvis du f.eks. leser debatten med dagbjerk fra en tid tilbake vil du se at høflige forespørsler avstedkommer høflige og tankefulle svar. Henvendelser av typen "fy faen så teite dere er" gidder ingen her ta seriøst.

Herregud.com er en satireside. Det betyr at den ikke er laget spesifikt for å argumentere, men for å vise absurditetene i blind tro og religiøs (i dette tilfellet kristen) fanatisme. Mange av sakene Webmaster har skrevet er rett og slett hentet ved å tolke enkelte bibelsteder bokstavelig og parodiere mange kristnes arroganse og frykt for det ukjente.

Jeg for min del ser ingenting galt i å gjøre narr av andre mennesker, så lenge det er begrunnet, og så lenge det ikke går over i trakassering. Det mener jeg ikke herregud.com gjør.

At jeg ikke skal bli overrasket over z, er jo helt meningsløst.
Jeg skal og bør ikke trenge å ha innsikt i noen interne barnsligheter for å kunne føre en debatt på et forum.

Jeg tror jeg skjønner akkurat hva denne siden handler om. Og det er akkurat det jeg synes er svakt.
Som du sier selv er sidens primære mål å vise absurditetene i blind tro og religiøs (i dette tilfellet kristen) fanatisme.
Altså ikke et sted for sannhetssøkende debatt.
De fleste som stoler på sitt livssyn tør å møte til diskusjon med en kritisk og åpen dialog.
Dette stedet er mye mer lukket og naivt enn de menighetene jeg har vært borte i.

Om det der at dere ikke blir møtt med respekt blir jo helt bak mål.
Selvfølgelig blir dere ikke det.
(personlig repekterer jeg dere, men det er i ytringsfrihetens navn)

Redigert av Jona - 04.Mar.2008 kl. 17:47
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 20:18
"Jeg tror jeg skjønner akkurat hva denne siden handler om. Og det er akkurat det jeg synes er svakt.
Som du sier selv er sidens primære mål å vise absurditetene i blind tro og religiøs (i dette tilfellet kristen) fanatisme. "

Du får lage ditt eget forum da! Ett med masse sannheter og en skikkelig alvorlig tone. Forby alt som ikke er i tråd med dine dogmer og kast ut alt som ikke er hundre prosent i følge hva du føler er politisk korrekt.

Og ved alt som er hellig på vår jord så lover jeg å svinge innom for å se hvor mye bedre forumet ditt er i forhold til denne dunkle pølen av blasfemisk møkk som prøver å etterligne ett forum.

Lykke til!
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 20:35
Publisert første gang av Missing Link

"Jeg tror jeg skjønner akkurat hva denne siden handler om. Og det er akkurat det jeg synes er svakt.
Som du sier selv er sidens primære mål å vise absurditetene i blind tro og religiøs (i dette tilfellet kristen) fanatisme. "

Du får lage ditt eget forum da! Ett med masse sannheter og en skikkelig alvorlig tone. Forby alt som ikke er i tråd med dine dogmer og kast ut alt som ikke er hundre prosent i følge hva du føler er politisk korrekt.

Og ved alt som er hellig på vår jord så lover jeg å svinge innom for å se hvor mye bedre forumet ditt er i forhold til denne dunkle pølen av blasfemisk møkk som prøver å etterligne ett forum.

Lykke til!

Føler jeg blir henvist vekk fra lekeplassen:)
Skal ikke kommentere dette innlegget noe særlig.
Sannheter blir faktisk omtalt som noe kjedelig og alvorlig!
Kanskje jeg skulle startet et forum med bilder så det ikke blir så mye tekst:)

IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 21:06
"Kanskje jeg skulle startet et forum med bilder så det ikke blir så mye tekst:) "

Uansett hvordan du bygger opp dette fantastiske forumet ditt så vil jeg svinge innom ofte, nesten hver dag faktisk, og nesegrus beundre det.

Det kan hende det blir kjedelig ja. Det kan hende det blir alvorlig også, for all del. Men sånn er sannheten og det vet både du og jeg. Og hva annet kan vel ett forum være for annet enn sannheten?! Jeg kan i hvert fall ikke komme på noe annet som ett forum bør handle om.

Her i møkkapølen vår kommer vi til å ha en egen tråd hvor vi vil ha lange poster om hvor bitre og elendige vi er over å være her og ikke borte hos deg. Vi vil hylle deg og forumet som det aller største av det største. Vi kommer til å opphøye dine sannheter som høyere enn de høyeste av sannheter vi vet om. Din viten og innsikt vil lyse opp livene til de store massene mens vi vil bli henvist til en evig skyggetilværelse ute i perifirien ett sted hvor ingen bryr seg.

Så sett i gang allerede i dag!
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 21:45
Ja, billedbibler har vist seg å være et velsignet hjelpemiddel når vi skal formidle troen til våre små barn og andre som har vondt for å fatte en verbal/skriftlig tankerekke. Multimedia er virksomt. Bilder, tekst og gjerne lyd i kombinasjon er effektivt.
Allerede flanellografen viste seg effektiv i formidling av sannheten. Dessuten er repetisjon viktig. En god ting kan ikke sies for ofte. Gjenta, gjenta og gjenta. Tilslutt kan vi bygge opp den rette troen.
Stå på, hold landet kristent!

Redigert av StoreHviteFar - 04.Mar.2008 kl. 21:46
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 22:38
Jeg tuller bare, missing link:)
Skal ikke starte noe forum.

Storehvitefar.
Hvorfor gjemmer du deg bak en tullestemme?

IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:00
"Skal ikke starte noe forum."

Men du kan i hvert fall ikke være her, så mye er sikkert, fordi her inne vil du finne:

En gruppe mennesker som er usakelige i sin fremtreden. Forumet er preget av mye bannord, sarkasme, ironi o.l. Og lite konstruktiv dialog. Vi møter kristne med så til de grader liten respekt at det er ubehagelig å se på.

Trådene er opprettet av en gruppe mennesker som rett og slett rotter seg sammen mot alle andre som skulle mene noe annet.

Inntrykket vi gir fremstår som veldig tanketomt og lite sannhetssøkende.

Så jeg håper du finner lykken ett sted hvor vårt fravær i din tilværelse vil være som ett lys i ditt mørke eller noe lignende som vil passe som en slags siste avskjed til deg.

Redigert av Missing Link - 04.Mar.2008 kl. 23:08

IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:17

Storehvitefar.
Hvorfor gjemmer du deg bak en tullestemme?

jeg gjemmer meg da vel ikke mer enn du gjør?
Tullestemme?
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:28
Missing link. Du må tåle litt kritikk. Det er bare sunt.

Storehvitefar. Du vet hva jeg mener. Alt du har skrevet frem til det du skrev nå.
Jeg mener du gjemmer deg bak et form for ironisk skuespill. Tør å si det du selv mener.
Alle skjønner hva du vil frem til med de andre greiene.

IP IP Logget
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Publisert: 04.Mar.2008 kl. 23:32
Jona, jeg stiller meg litt kritisk til at du holder opp dette ordet "sannhetssøkende" som om det i seg selv er et kvalitetsstempel. Siden vi ikke er sannhetssøkende, så stiller vi tydeligvis i en litt lavere divisjon enn deg. Men mange av oss ateister og agnostikere har jo kanskje vært "sannhetssøkende" før, hvis du med dette ordet mener å være på jakt etter en "åndelig sannhet", eller lignende.

Dette forumet har jo rett og slett ikke en kjerne av mennesker som er åndelige eller som jakter på en religiøs oppvåkning. Og jeg håper jo for guds skyld at du ikke mener at vi er nødt å være det for å være kvalifiserte til å diskutere religion. Religion har utrolig mange falsetter og konsekvenser som går langt utenfor bare det å være en åndelig lysfontene.

Redigert av Webmaster - 05.Mar.2008 kl. 00:01
"Jomfruhinna må ikkje rørast, då blir det baluba." - Strannix
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 00:14
"Missing link. Du må tåle litt kritikk. Det er bare sunt."

Jeg kan bare takke og bukke for at du orker å nedlate deg med å vise oss hvor tanketomme vi er i vårt totale fravær fra å være sannhetsøkende i alt og ett vi foretar oss med her på forumet.

Det var først da du entret banen det gikk opp for meg hvor utrolig mye bannskap det er i postene her, særlig Webmaster og Hjorten sine. Postene deres kan best betraktes som en alfabetisk oppsummering av all bannskap som finnes i det norske språk.

Det var også du som fikk meg til å se den totale mangel på søken etter sannhet i postene til bob, z, ateistjavisst og asmodeus. Man skulle bare ikke tro at vi levde i en opplyst tid når man leser sludderet deres.

Når det gjelder å være tanketom så vil jeg særlig fremheve meg selv, irilar, strannix og 27thvoice. Vi burde heller postet blankt da det bedre hadde fremhevet poenget vårt.

Ikke før du kom hit Jonar så jeg den sanne håpløsheten i ironi og sarkasme, det var du det Jonar som fikk meg til å innse hvor lite plass det faktisk er mellom to linjer. Ikke er det morsomt heller!

Så jeg takker deg Jonar for å ha vært den som fikk meg til å innse at vi ikke har en saklig og konstruktiv dialog på forumet. Vi vil nå gå inn i en ny tid inspirert av ditt noe kjedelige og alvorlige vesen som er sterkt preget av den sannhet vi alle er så desperat på søk etter.

Led vei!

IP IP Logget
strannix
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 04.Jun.2007
Poster: 110
Sitat strannix Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 01:54
Eg tenkte det var på tide å hive seg med i debatten her, sidan det er ei stund sidan sist eg var aktiv. Såleis vil eg ta fram den første posten til Jona og sjå litt nærmare på den.

Det å forklare religiøse, gong på gong, alle sjølvmotsigelsane, alt av logiske brister, sjølve guds-konseptet, validiteten til bibelen osv., kan bli ganske frustrerande i lengda. For å sitere ein artig kar, som er veldig flink med satire og morosame refleksjonar, særlig rundt religion: "Oh fuck, here we go again, the god excuse!" (George Carlin)

Er på mange måter skremmende å møte en gruppe mennesker som er så usakelige i sin fremtreden. Denne siden er preget av mye bannord, sarkasme, ironi o.l.
Og lite konstruktiv dialog.
At kristne blir møtt med, så til de grader, liten respekt er ubehagelig å se på.
Du finner det skremmande at ein bruker humor, sarkasme, ironi og andre koselige virkemiddel for å fremje eit poeng? Kva er det som er så skremmande med det? Latterlige ting fortjener å bli latterliggjort, og her inne blir religion og religiøse nettopp det. Kvifor skal religiøse automatisk få respekt? Fordi dei trur på ein mystisk allmektig gud, som i seg sjølv er sjølvmotsigande? Fordi dei finne validitet i eventyrboka bibelen, der det er hundrevis av motstridane utsegn og grove feil?    

Trådene bærer preg av en gruppe mennesker som rett og slett rotter seg sammen mot alle andre som skulle mene noe annet.
Sjølvsagt "rotter vi oss sammmen" (det utsagnet får medlemmer av dette forumet til bli framstilt som skikkelige facister, noko vi ikkje er) når det kjem kverrulanter inn hit og hinter frampå at "religiøse fortjener respekt", og at vi er "tanketomme og lite sannhetssøkende".

Alle har rett til å ytre seg, og det respekterer jeg.
Men inntrykket dere gir fremstår som veldig tanketomt og lite sannhetssøkende.
Er det tanketomt å ytre seg kritisk og sarkastisk ovanfor religiøse dogmer og deira opphav? Dei fleste av dei faste debatantane på dette forumet har, så vidt eg veit, og forstått, mykje kunnskap om religion og tilhøyrande elende. Problemet er at religiøse har ein tendens til å bruke "god excuse" uansett kor saklig, alvorlig og seriøs ein diskusjon er. Kor vidt ein kan kalle det å argumentere for guds eksistens seriøs argumentering, er i seg sjølv eit paradoks.   

Kvifor bryr du deg eigentlig? Kva er det religion kan tilføye dagens samfunn og det enkelte individ, som andre instanser og/eller organisasjoner ikkje klarer?

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful." - Lucius Annaeus Seneca "the Younger,

Redigert av strannix - 05.Mar.2008 kl. 02:18
Why would anyone believe in god?
IP IP Logget
strannix
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 04.Jun.2007
Poster: 110
Sitat strannix Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 02:26
12.2. Ad hominem

Denne vanlige feilslutningen sier at motpartens argumenter er feil på grunn av (reelle eller oppdiktede) negative trekk ved motparten som person. Typiske eksempler på ad hominem-argumentasjon fra religiøst hold er å fremstille ateister som umoralske, arrogante, intolerante, dogmatiske, trangsynte, fanatiske, redde for det ukjente etc.

Henta frå denne sida

Redigert av strannix - 05.Mar.2008 kl. 02:27
Why would anyone believe in god?
IP IP Logget
Evangelisten
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 06.Jun.2003
Poster: 179
Sitat Evangelisten Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 03:18
Publisert første gang av strannix

12.2. Ad hominem

Denne vanlige feilslutningen sier at motpartens argumenter er feil på grunn av (reelle eller oppdiktede) negative trekk ved motparten som person. Typiske eksempler på ad hominem-argumentasjon fra religiøst hold er å fremstille ateister som umoralske, arrogante, intolerante, dogmatiske, trangsynte, fanatiske, redde for det ukjente etc.

Henta frå denne sida

Ja, du har helt rett, ateister kan faa lov til aa kritisere kristne og andre raringer saa mye de vil, men hvis de kristne bare vaager seg paa aa kritisere ateismen; ja da proever de med dette aa "bevise" at Gud eksisterer. Jeg liker siden din ;-)
Who the "heck" was he?
IP IP Logget
Jona
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Jona Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 14:48
Det har blitt mange poster å svare på så jeg vil selvfølgelig ikke respondere på alle.

Først vil jeg si rett ut at jeg synes enkelte personer nesten sutrer litt.
Jeg har ikke påstått at noen personer her inne er lite sannhetssøkende og tanketomme. Det jeg har sagt er at inntrykket denne siden gir er disse to betegnelsene.
Man må tåle litt kritikk når man driver en religionskritikk-side.

Angående sannhetssøking, rettet til webmaster.
Sannhetssøking er etter min mening ikke et kvalitetsstempel. Det er et essensielt grunnlag for konstruktiv dialog.
Og hvis faktisk du prøver å unnskylde å ikke være sannhetssøkende, så er man jo ikke lengre interessert i hva som er sant.
Jeg regner med at dere ikke har lyst til å tviholde på livssynet deres fordi dere ikke tør å møte andre tanker.

Til strannix.
Alt handler om måten ting blir gjort på. Man kan ikke forvente at alle skal være enige, men man kan forvente at alle blir møtt med respekt.
Du påstår også en haug med ting. Hvorfor skulle jeg tro deg?
Bibelen er ikke en eventyrbok! Tror du på det?
Hvis du mener noe må du gjøre mer enn å påstå det.

Til, z.
Hvis du tror at vi som kristne ser på kritikk av ateisme som en slags "hvem er dummest" retorikk. Så kan jeg avkrefte det med engang.

At du sammenligner i forhold til alver og troll.
Jeg mener, sjelden har jeg hørt mer tynne påstander!
Og du sier JEG har idiotiske argumenter.

Redigert av Jona - 05.Mar.2008 kl. 14:57
IP IP Logget
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Publisert: 05.Mar.2008 kl. 15:02
Jona, vurderer du ved jevne mellomrom å konvertere til islam eller hinduismen?

Hva mener du med at jeg ikke er interessert i hva som er sant? Snakker du nå om i forholdet til religiøse sannheter, eller om sannheter generelt? Mener du folk som er trygge i sitt ateistiske syn på tilværelsen har en relativt lemfeldig omgang med sannheten, siden de ikke til en hver tid sjekker om det er en eller annen religion som det kunne passe å konvertere til?

Jeg møter alternative tanker når som helst, og gjør det også veldig ofte. Har mange bekjente som er religiøse, og snakker ofte med dem om relevante ting. Men på samme måte som det jeg synes det er meningsløst å skifte seksuell orientering, synes jeg det er meningsløst å bli religiøs. Jeg er 100% overbevist om at det ikke finnes noen guddom som samsvarer med det bildet som presenteres kristendommen og i de andre verdensreligionene.
"Jomfruhinna må ikkje rørast, då blir det baluba." - Strannix
IP IP Logget
Side  av 6 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum