Herregud.forum: Er det noen troende som vet hva energi er?
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Annen overtro
 Herregud.forum >Diskusjoner >Annen overtro
Meldingsikon Innlegg: Er det noen troende som vet hva energi er? Svar Nytt Innlegg
Forfatter Melding
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Innlegg: Er det noen troende som vet hva energi er?
    Publisert: 11.Nov.2008 kl. 11:36
Jeg har sett det flere steder men finner det ikke igjen, men det sies at om noen bruker ordet "kvante" om noe som helst så kan du trygt anta at det er humbug (det antas da at man ikke jobber i CERN e.l)

Har fungert fint for meg så langt.

Redigert av Missing Link - 30.Nov.2008 kl. 14:18
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 11.Nov.2008 kl. 17:26
Publisert første gang av Missing Link

Jeg har sdett det flere steder men finner det ikke igjen, men det sies at om noen bruker ordet "kvante" om noe som helst så kan du trygt anta at det er humbug (det antas da at man ikke jobber i CERN e.l)

Har fungert fint for meg så langt.

Jeg håper at de som jobber i cern vet hva både energi og kvante er... Gjør de ikke det kan vi lete lenge etter vitenskaplige fremskritt der nede vertfall...

men z, får jeg lov å tippe på en deffinisjon før du røper den umåtelige sannhet?
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 12.Nov.2008 kl. 18:24
Ja, energi er forandring, evnen til å forandre. Det er noe som ikke kan skapes, ei heller opphøre. Det er et kriterie for liv, for eksisistens i det hele tatt.

Noen hevder at energi er den universelle byggestein, at selv masse og slik også er bygget opp av energi som har tatt fast form. Jeg tror på denne teorien, men jeg har ingen bevis, bare så det er sagt.

Er egentlig en sånn fysikkers deffinisjon, men den har jeg glemt, og så gidder jeg ikke å finne den...
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mai.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Poster: 462
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 30.Nov.2008 kl. 01:39
Angående kvanter, så vil jeg gjerne referere til Penn og Tellers Bullshit, episoden om Alternativ medisin. Der har de funnet en dame som driver med Quantum Spinal Alignment.

Jeg er så storsinnet at jeg gir dere link også.

http://www.youtube.com/watch?v=bfch-xkooBA&feature=PlayList&p=34D6D969B1B98376&index=0&playnext=1

Denne brukeren har lagt ut massevis.
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 03.Des.2008 kl. 11:51
z

skulle ikke du komme med den "rette" deffinisjonen eller noe slik?
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 11.Des.2008 kl. 10:24
kommer her og spør, men gidder ikke svare selv... nei vell... (ja du har svart med en link, men kan du ikke bare si det?)
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 11.Des.2008 kl. 23:03
Enig, greit å få det fra en annen kilde enn wikipedia eller hukommelsen. Props og streetcredz til Z.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 24.Des.2008 kl. 15:55
Men nå en liten kritikk: Z, hvorfor er det ingen tråd om snåsamannen? Noen får sikkert boka til jul og er klare til å debattere i romjulen. Cheerio
IP IP Logget
Olaug56
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 21.Aug.2009
Poster: 0
Sitat Olaug56 Svarbullet Publisert: 22.Aug.2009 kl. 14:42
ALTET er energi, og ALTET er vi alle del i. Selv steiner er energi.Det finnes ikke noe som god eller dårlig energi, energi bare ER. Om du vil kalle ALTET Gud, så er vi Gud vi også.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 22.Aug.2009 kl. 19:50
Det var ganske upresist vil jeg si. Har du en bedre definisjon på hva energi er? Uten unødvendig metaforbruk.
IP IP Logget
Olaug56
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 21.Aug.2009
Sitat Olaug56 Svarbullet Publisert: 23.Aug.2009 kl. 22:28
Det er det vi oppsto fra, det vi består av og drivkraften vi har i oss. I det hele tatt fellesnevneren for absolutt alt.
Hva er din da?
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 23.Aug.2009 kl. 22:45
Om jeg har en vagt fundert metafysisk definisjon på energi så faller det utenfor det denne tråden handler om.

Energi er en målbar størrelse. Det er (wikipedia) evnen til å gjøre arbeid. Med det mener vi ikke evnen en person har til å gjøre et arbeid, selv om dette også krever energi. Det er en bred definisjon.

Vi finner energi som bevegelsesenergi, stillingsenergi, varmeenergi, lyd, kjemisk energi(mat), elektrisk energi, osv.

Energi måles i som regel i joule.

Energi kan forstås som en grunnbestanddel i vårt univers. Einstein fant i sin tid ut at masse kan skifte form og bli til energi og energi kan skifte form og bli masse. E=mc2. Med grunnleggende skal det mye til for å være.

Energi er ikke en enkel greie å forstå og det er forsket masse på fenomenet. Det blir bare litt latterlig når new-age-mennesker prater om energi som kosmiske krefter og energi i krystaller osv. De har ingen som helst innsikt. Dessuten er det skjelden eller aldri at energi er bra for oss. Kosmisk stråling/energi for eksempel ville gitt oss kreft og drept oss hadde det ikke vært for ozonlaget.

Det er postet en fin definisjon tidligere her om jeg ikke husker feil.

Poenget med denne tråden er å sjekke om folk egentlig har noen innsikt om hva energi er, og ikke blir farget av sin egen overto når energi er en målbar, faktisk størrelse og ikke en metafysisk greie.'

Ikke at vi tror du er en New-age-særing så klart. Med litt godvilje kaaaan nok setningen din over falle inn under energibegrepet. Hvor presist det er er en annen sak.
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2010
Poster: 107
Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 09.Apr.2010 kl. 19:04
Hvis jeg husker min Douglas Adams rett er svaret på spørsmålet ditt, og alt mulig annet, 42!
IP IP Logget
Darthgamer
Nykommer
Nykommer
Profilbilde

Medlem siden: 03.Jan.2011
Sitat Darthgamer Svarbullet Publisert: 03.Jan.2011 kl. 17:38
Shit happen every time
IP IP Logget

Raskt svar (Quick Reply)
Navn:

Melding:
   Aktiver Forum Koder til å formatere meldinger
Uregistrerte brukere kan ikke ha linker i sine meldinger. Inneholder innlegget ditt webadresser vil det ikke bli lagret. For registrerte brukere er det ingen begrensning.
Unik Sikkerhetskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code Load New Code
Vennligst tast inn koden nøyaktig slik som på bildet.
Cookies må være tillatt i din nettleser.

Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum