Herregud.forum: En forfatters klagesang
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: En forfatters klagesang Svar Nytt Innlegg
Side  av 2 Neste >>
Forfatter Melding
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 04.Apr.2010
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 0
Sitat Lars Ra Svarbullet Innlegg: En forfatters klagesang
    Publisert: 04.Apr.2010 kl. 18:01
Utdrag fra boken En forfatters klagesang:

”En myte er en idé som, selv om den blir trodd i stor skala, er falsk. Dypere sett – religiøst sett, fungerer en myte som en orienterings og mobiliseringshistorie for folket. Fokuset er ikke på historiens tilknytning til virkeligheten, men på dens funksjon. En historie kan ikke fungere med mindre den blir sett på som en sannhet i det respektive samfunnet. Historienes troverdighet er ikke noe man debatterer selv om noen mennesker ikke klarer å svelge dette, og reiser tvil rundt oppriktigheten til de hellige historiene.”

”Det er i dag mange som går til kirken uten å engang vite at ordet church – kirke, kommer fra skotske kirk. Kirk er skotsk for engelske church, men kirk kommer fra romerske circ. Circ er navnet på en romersk gudinne, og Circ har sin opprinnelse i en gudinne fra gresk mytologi ved navn Circe. Mother Circe kunne ifølge gresk mytologi hypnotisere folk ved hjelp av magi, for så å bringe dem inn i hjemmet sitt, lukke dørene, gjøre dem om til dyr, for så å leve av dem. Dette er akkurat det Mother Church ble designet til å gjøre for ca. 1600 år siden av den romerske keiseren Konstantine. Over hele verden har hun fått mennesker inn i hjemmet sitt, påvirket og manipulert tankene deres, lukket dørene, for så å leve av dem – de sender sjekker. Dersom du leter opp ordet prest, presbyteros, presbys – vil du finne ut at prest kommer fra et gresk ord som betyr leder av storfe. Dersom du er en prest, leder du altså en fl okk med kuer. Hvor? Til kirken, hvor ellers?”

”Den mest berømte feiloversettelsen gjennom alle tider er oversettelsen av det arabiske ordet almah, ung kvinne, i Esaias til parthenos, jomfru, på gresk. Dette er en lett feil å begå, men denne oversetterens glipp ga støtet til hele den meningsløse legenden om at Jesu mor var jomfru. Den eneste virkelige konkurrenten til den største feiloversettelsen gjennom alle tider dreier seg også om jomfruer. I Ibn Warraqs bok: Jomfruer, hvilke jomfruer?, kan man blant annet fortelle at i det berømte løft et om 72 jomfruer til hver eneste muslimsk martyr, er jomfruer en feiloversettelse av krystallklare, hvite rosiner.”

Mange kristne bærer i dag fortsatt på et kors rundt halsen. Tror du virkelig Jesus vil se et jævla kors dersom han kommer tilbake? Kanskje det er derfor han ikke har kommet tilbake? Huff, de bærer fortsatt på korset. Faen ta dem pappa, jeg nekter å dra tilbake!
– Bill Hicks

Sjekk gjerne ut den kule boktraileren ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZigvC8rSRbQ
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2010
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 107
Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 04.Apr.2010 kl. 20:11
Gratulerer med bokutgivelse, alltid spennende med bøker som tar for seg å rive ned myter.
Jeg har ikke lest boken, og etter et par kjappe søk, tror jeg neppe jeg kommer til å gjøre det heller.

Jeg stusset litt på et par av påstandene dine; som etymologien til ordet kirke.
Jeg hadde aldri hørt om denne forklaringen, og det hadde ikke Wikipedia heller:
http://hurl.no?nuW
Det samme gjelder ordet prest:
http://hurl.no?tId
Ikke en ku å se...

Det å knekke myter er en idrett som stiller spesielle krav til etterrettelighet, ellers risikerer du bare å produsere nye.
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 04.Apr.2010 kl. 22:21
Hei! :)

Kan med en gang understreke at jeg nok hadde droppet å skrive om slike påstander - som det er mange av, i ulike sjangere - dersom alle kunne gjøre noen kjappe søk der de fant informasjonen selv.. eller lærte det på skolen :P

Du finner nok kua etter hvert ;)

For de som liker bl.a. militant ateisme: www.larsra.com

Noen flere tanker?
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 04.Apr.2010 kl. 22:28
Takker. Er en ekstra utfordring ja, men krever bare at man står på "litt" ekstra. Det er samtidig mange positive sider ved å gi ut selv. Ikke bare økonomisk, men også kontroll over innhold, pris, lengde på kontrakten ol. Du får ha lykke til med prosjektet :)
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 05.Apr.2010 kl. 01:12
Jeg ville nok ikke vært så bombastisk med bare Wikipedia i bakhånd, men valgte å referere dit siden det var en ganske god etymologi der.
Et søk på "church + Circe" gir noen ganske morsomme resultater:
http://hurl.no?IMK
Er en av de mer seriøse.
Men så har vi også perler som denne:
http://hurl.no?TcH
Forfattet av en rabiat tulling som hater katolikker og elsker konspirasjonsteorier. Han er enig med deg, dessverre er han også like knipen på kilder. Alle de noe seriøse sider jeg var innom avviste dette som en myte.

Når det gjelder prester som kurøktere gjorde jeg nøyaktig som du foreskrev. Jeg søkte opp ord som prest, presbyteros og presbys i greske ordbøker, dessverre med magert resultat. Mange lange og gode artikler om ordenes opphav, men intet om storfe...

Av dette tror jeg vi kan slutte at påstandene i beste fall er tvilsomme, hvilket bringer meg tilbake til utgangspunktet:
Skal du knuse myter må du være absolutt rigorøs med fakta!
Husk at jeg er saklig enig med deg, forestill deg så hva dine meningsmotstandere kan få ut at dette.

Redigert av MAC-hiavelli - 05.Apr.2010 kl. 01:22
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 05.Apr.2010 kl. 03:49
Er bare å google presbyteros og cattle :)
Når det gjelder opprinnelsen til ordet kirke hopper du over et ledd, samt at du burde fokusere litt mer på ordene i bl.a. setningen: "men kirk kommer fra romerske circ" - uten at jeg skal avsløre poenget ;)

Problemet oppstår trolig da delen ikke passer så godt til å trekkes ut av sin kontekst. Kjører heller ikke så mange slike eksempler. Men resten har du ikke noe å utsette på regner jeg med? ;)

Er nok heller ikke knipen på kilder :)

Kan legge ved et utdrag til som ikke har noe med ord og betydninger å gjøre. Her støtter jeg meg til Oxford professor Richard Dawkins:
"Mener du virkelig å fortelle meg at den eneste grunnen til at du forsøker å være god, er å få Guds godkjenning og belønning, eller unngå hans mishag og straff? Dette er ikke moral, det er bare smisking, øyentjeneri, å kikke over skulderen på det store overvåkningskameraet som følger alle dine bevegelser, til og med alle dine tanker. Einstein sa det slik: Hvis folk bare er gode fordi de frykter straff og håper på belønning, da står det dårlig til med oss.
I boka The Science of Good and Evil kaller Michael Shermer det for en debattstopper. Hvis du er enig i at du i fravær av Gud ville rane, voldta og myrde, viser du deg som en umoralsk person, og det klokeste ville være at vi holdt oss langt unna deg. Hvis du på den andre siden innrømmer at du ville fortsette å være en god person, også når du ikke står under guddommelig overvåkning, har du på en fatal måte undergravd din påstand om at Gud er nødvendig hvis vi skal være gode."

Skal også sies at jeg har brukt litt tid på å sjekke kritikk av mine kilder. Noen ganger må man rett og slett ta valg der man prioriterer etter hvilken grad påstanden gagner det overordnede målet :)
Uansett burde man ikke være redd for å gjøre noen feil her og der - sålenge man har et robust fundament :)

Redigert av Lars Ra - 05.Apr.2010 kl. 04:14
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 05.Apr.2010 kl. 07:26
Etter å ha vært på hjemmesiden din må jeg nok korrigere meg selv på et par punkter.
Jeg kom til å antyde at du var knepen på kildene dine, men på den siden som kalles "Presentasjon av kilder" har du med hele 5. Og hvilket team..

Det begynner strålende med Richard Dawkins. Et fyrtårn for enhver kritisk og tenkende ateist.
Så fortsetter du med Naomi Wolf som jeg husker som forfatter av en særdeles tendensiøs og uetterrettelig bok for ca. 20 år siden.
Deretter: Adam Curtis, en BBC journalist jeg aldri har hørt om.
Så kommer du med Jiddu Krishnamurti! En fullblods mystiker og esoteriker.
Når jeg så tror bunnen er nådd kommer du med regisøren av Zeitgeist filmene. Et oppkast av dryppende galskap og konspirasjonsteorier som er en fornærmelse mot ethvert tenkende menneske.
Å nevne Richard Dawkins og Zeitgeist i samme åndedrag er det nærmeste jeg kommer helligbrøde!

For en grundig gjennomgang av Zeitgeist del 1, les
http://skepsis.no/?p=594
(Takk til Z for lenken)

Det begynner å demre for meg hvor du har plukket opp din noe slepphendte kildekritikk.
Jeg tror jeg må trekke påstanden om at vi er saklig enig også.

Redigert av MAC-hiavelli - 05.Apr.2010 kl. 07:34
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 05.Apr.2010 kl. 18:20
Det blir på grensen til latterlig å se din kritikk av min nettside. For det første er det en kort presentasjon av NOEN av kildene. Man velger kilder etter hvilke deler av boken man vil presentere, der man blander aksepterte sannheter med noe mer kontroversielt. Litt konspirasjon med velkjente faktum..
Jeg er litt usikker på om innlegget ditt er ment som en spøk, men svarer på den som om det ikke er det :)

"Adam Curtis - en BBC journalist jeg aldri har hørt om" - og da er kilden helt bak mål da eller? Bruk Wikipedia! Litt morsomt at du velger ordet journalist, da mannen er en prisbelønt dokumentarskaper.

Jeg har faktisk lest skepsis sin gjennomgangen av Zeitgeist del 1 - flere ganger. Det er ikke mulig å gå glipp av denne når man skriver om disse temaene! Dersom du ser på denne - slik som med alt annet, med et litt skeptisk blikk, så vil du oppdage at den er alt annet enn grundig! Ta antall påstander i del 1, før du så ser på hvor mange påstander de VIRKELIG tilbakeviser!
PS: Man tilbakeviser ikke en påstand ved å kun nevne den, eller påpeke en mindre uoverensstemmelse ;)
Tror du også burde vite at denne delen av Zeitgeist hadde et annet formål enn å komme med absolutte sannheter. For å finne ut av det ville jeg kanskje hørt hva dokumentarskaperen selv sier om disse tingene..

At du ikke likte den forrige boken til Naomi Wolf som "du husker som.." er for meg knekkende likegyldig, men tydeligvis for deg - et viktig argument, som debunker hele greia! ;) Det faktum at hun er en anerkjent og bestselgende forfatter er ikke like viktig - da "du husker" en erindring rundt en av hennes tidligere bøker.

At du beskriver Jiddu Krishnamurti som kun en fullblods mystiker og esoteriker, viser også at ditt kunnskapsnivå kunne vært litt bedre på "akkurat dette" feltet.
Stikkord er her: nevrolingvistisk programmering, selvet og bevisstheten. Hvilke andre kjente fagfelt snakker om disse tingene?
Dersom du hadde sjekket litt grundigere hadde du sett en link til en samtale med professor Huston Smith ved Massachusetts Institute of Technology (MIT). Rett og slett sjokkerende at man kan bruke ideene til slike mennesker.. ;)

Før du dømmer hva som er en fornærmelse mot ethvert tenkende menneske burde du kanskje se på deg selv og din egen persepsjon av virkeligheten.
Ja! Den påstanden kan du nok trekke - på lik linje med resten. Du av alle burde forresten vite at det ikke eksisterer noe som er hellig :)

Redigert av Lars Ra - 05.Apr.2010 kl. 18:53
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 05.Apr.2010 kl. 18:30
Valgte setninger som vil gi meg en real utfordring :)

De to siste påstandene var vel de enkleste å redegjøre for - selv om det høres litt spesielt ut ;) Men tror mange vil få seg en overraskelse eller to, enten man er skeptiker eller konspirasjonsteoretiker, søkende eller troende :)

Redigert av Lars Ra - 06.Apr.2010 kl. 18:07
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 06.Apr.2010 kl. 16:08
Lars Ra.
Beklager at jeg ikke har kommentert postene dine, og ikke i noen større grad kommer til å gjøre det heller.
Jeg skal gi deg 2 alternativer for hvorfor, så kan du selv velge hvilken du vil tro på.

Alternativ 1:

Jeg har vært alt for opptatt med styremøter i Illuminati, New World Order og Karmøy AuF. Dernest har jeg hatt møter med C.I.A. angående tåkelegging av Area 51, Kennedy drapet og 9/11.
Telefonen har ikke stått; alt fra Paven til Israelske ministre som vil ha hjelp til å undertrykke sine fiender. I tillegg ble jeg innkalt til moderskipet av mine Herrer og Mestre fra det ytre rom for nye instrukser og bytting av rektalprobe. På toppen av alt røk oppvaskmaskinen.

Nå skal jeg derimot tilegne all min tid til å nedkjempe vår hittil farligste fiende: En genial ung norsk forfatter som er på sporet av oss.
Vi har brukt vår innflytelse i forlagsverden til å stoppe ham, men denne sannhetssøkende idealist kjemper videre!

Alternativ 2:

Vi snakker ikke samme språk. Jeg prøver å bygge min virkelighetsoppfatning på verifiserbare fakta.
Du ser på fakta som kjedelige hindre for dine mye mer spennende teorier.
Jeg ser ikke noe grunnlag for meningsfull dialog.

Lykke til med valget, og god bedring.
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 06.Apr.2010 kl. 18:03
Alternativ 3:

Du vet ikke hva du snakker om her, og dette er du trolig klar over siden du hopper ut av diskusjonen med et siste forsøk på latterliggjørelse..
Trolig hadde du lite å komme med i den videre diskusjonen, noe som ikke overrasker meg når jeg ser kvaliteten på argumentasjonen din.

En viktig forutsetning er å ha lest boka før man kan påstå hva som står i den.. eller?

Du burde vite at dette er ikke et samlingsprosjekt skrevet av nyhetsspeilet som en erklæring til resten av verden.. ;)

Man tar bl.a. temaer som oppfattes som konspiratoriske, og sammenligner hendelser opp mot hverandre - slik som studentopprøret på midten av 60-tallet.
Men ser etter likheter - koblinger, og så lager man en historie ut av dette. Og koblingene er der så absolutt. Ikke like spenstig som konspirasjonsteoretikere vil ha det til, men mer spennende og utfordrende enn samfunnssynet til skeptikerne.

Boken stiller veldig mange spørsmål, men er forsiktig med å komme med noen form for svar.

Skepsis til religion er flott, skepsis til konspirasjonsteorier også, men tror du ikke må glemme skepsis til samfunnet og måten vi lever våre liv på. Man kan ikke finne noen svar her i livet dersom man kun er villig til å lete i en eske ;)

Da valgte jeg Alternativ 3 - fornuftig som jeg er :)

Redigert av Lars Ra - 06.Apr.2010 kl. 21:16
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 06.Apr.2010 kl. 20:34
Ja, lurte litt på når du skulle slenge deg inn i tråden. Er jo ikke så altfor mange aktive personer her inne..

Må nok si nei til dine hentydninger.
La inn et innlegg som har med religion å gjøre :)
At tråden har sklidd ut tar jeg nok ikke på min kappe..

Har vært mer på skepsis sin nettside de siste årene enn nyhetsspeilet. Tror dette hadde vært en morsom duell - da boken er en promotering av både ateisme og en form for anarkisme.

Oii, anarkisme.. hippiegreier.. I TILLEGG til denne hensynsløse harseleringen med religion som ikke kun er basert på arbeidet til en gruppe skeptiske nerds! Huff ;)

Skal sies at takket være dere får jeg endret formuleringen min, da flere ikke får med seg meningen og budskapet til boken. Promoteringen hopper nok litt for langt over på konspirasjonskoblingen. Men dette kan justeres :)

Dersom jeg skal tipse om noe tilbake, så ville det vært å bedre språket og argumentasjonen - også ovenfor de som mener noe annet enn dere. Dette for å få flere givende debatter. Men ser at på denne siden skal man ha det litt gøy - kødde litt :)

Redigert av Lars Ra - 06.Apr.2010 kl. 21:13
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 06.Apr.2010 kl. 21:36
Han fikk sparken..
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 06.Apr.2010 kl. 23:09
;)

Ja, si det.. kanskje en UFO kom på besøk?

Da jeg begynte med studiene drømte jeg nok først og fremst om en regnskapsjobb og et eget kontor.
Da jeg fikk dette fant jeg ut at livet måtte være mer spennende enn som så. Ikke bare de utvendige omgivelsene men også innvendig. Har lenge vært glad i psykologi og gruppeadferd samt kontroverser. En stadig jakt etter en bedre forståelse og mer kunnskap har trolig preget livet mitt mer enn noen gang.

Selvrealisering er for de fleste av oss meget viktig :)
Forrandringen var da en forandring i bevisstheten ;)

Redigert av Lars Ra - 06.Apr.2010 kl. 23:15
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 17:12
Nei, det er nok ikke noe veldig spennende eller noe uvanlig som skjedde..
Regner med du hadde satsa på en heidundranes historie her nå ;)
Var politisk aktiv en kort periode i både Frp og Fpu. Skal sies at forrandringen i bevisstheten ble nokså radikal etter hvert ;)
Har vel mye med at man får andre verdier her i livet..
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 17:59
Z: "... det er kanskje bedre for deg at du stikker til Nyhetsspeilet hvor ingen konspirasjon er for dum, fakta er sett ned på og hvor de kommer til å kysse deg i ræva for å skrive en slik bok."

http://www.nyhetsspeilet.no/2010/03/en-forfatters-klagesang/
Ræv herved kysset.
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 19:11
Hehe.. nei!
Ble vel mest overrasket da jeg oppdaget hva studentopprøret på midten av 60-tallet handlet om. Dette var temaer jeg ikke hadde reflektert så mye over før, og man kan vel si at en ny spennende verden åpnet seg..
Legger ved et kort utdrag fra boken som vil gi et intrykk av hva jeg mener. Kilden her er forøvrig BBC dokumentaren Century Of The Self.

"Et stadig sterkere angrep ble rettet mot hvordan psykoanalytikere ble brukt av de store bedriftene for å kontrollere mennesker. Det første smellet kom med bestselgeren The Hidden Persuaders av Vance Packard. Boken anklaget psykoanalytikere for å redusere det amerikanske folk til emosjonelle dukker, hvis eneste funksjon var å holde masseproduksjonen vedlike. De gjorde dette ved å manipulere menneskers ubevisste begjær for å skape en etterspørsel etter stadig nye merker og modeller. Det andre smellet kom fra en innflytelsesrik filosof og samfunnskritiker ved navn Herbert Marcuse, som hadde blitt trent i psykoanalyse. Marcuses argument var ikke bare at psykoanalyse hadde blitt brukt av korrupte årsaker, men den var mer fundamental, da han sa at selve ideen om at man måtte kontrollere mennesker var feil. Mennesker hadde indre emosjonelle drivkrefter, men de var ikke opprinnelig voldelige eller onde. Det var samfunnet som hadde gjort drivkreftene farlige ved å undertrykke og forvrenge dem.
Freuds psykoanalytikere mistet sin makt til motstandere som påsto at de hadde tatt feil vedrørende menneskets natur. Det indre trengte ikke å bli undertrykt og kontrollert, men det burde bli oppmuntret til å uttrykke seg. Ut av dette ville det komme et sterkt menneske og et bedre samfunn. Men det man faktisk oppnådde med denne revolusjonen, var det eksakt motsatte.
Isolert sett var en sårbar og grådig identitet langt mer åpen for manipulasjon fra både de store selskapene og fra politikk, enn det man noensinne hadde hatt før. De med makt kunne nå kontrollere selvet og undertrykke det ved å mate det uendelige begjæret."

Stemmer disse påstandene, eller tar man feil? Slike spørsmål kan få et menneske til å søke etter svar.. :)
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 23:44
Måtte se den dokumentaren noen ganger ja. I tillegg er språket som brukes litt tungt og det kreves litt tid å få bearbeidet temaene. I tillegg er det greit å sjekke hva andre mener :)

Adam Curtis intervjuet flere tunge personligheter innen psykologi, slik som Edvard Bernays - mannen som fant opp PR-yrket.
Tror en som ikke har utdannelse innen dette vil ha problemer med å finne logiske brister og feil. Feilene man trolig finner er i forhold til vårt eget verdensbilde og oppfattelse.. Men disse feilene er jo åpenbart ikke like viktige i det store og det hele ;)

Jeg blir nok mer oppildnet og starter mitt søk etter en forståelse. Men kan nok begynne å irritere meg til tider over at ingen har tipset meg om dette før, da jeg åpenbart har gått glipp av noe.

Men det er tross alt aldri for sent å tilegne seg kunnskap, enten man må korrigere sine synspunkter, eller ikke :)

Redigert av Lars Ra - 08.Apr.2010 kl. 00:21
IP IP Logget
Missing Link
Moderator
Moderator
Profilbilde

Medlem siden: 03.Nov.2004
Poster: 831
Sitat Missing Link Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 23:47
Siden denne tråden er rettet mot bøker, litteratur og forfatterskap så lurer jeg på hva dere mener om denne boken.

Boken inneholder en masse data samt bilder og annen informasjon som ikke er tilgjengelig på nett enda mindre på ett språk jeg kan forstå og boken går grundig inn på ett felt jeg er interessert i.

Så jeg har lyst på den men på den annen side så synes jeg den er litt dyr.

Det som er rart er at jeg har hatt beslutningsvegring i tre måneder nå. Jeg er fullstendig 50-50 her. Hva skal jeg gjøre?

Redigert av Missing Link - 07.Apr.2010 kl. 23:49
Hitler burned people like Anne Frank for being Jewish. For that, we call him evil.

God burns Anne Frank for being Jewish, forever. For that, theists call him "good"
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 07.Apr.2010 kl. 23:47
Til "veteran" Z!
Kanskje lære seg å argumentere uten å avsløre ditt personlige intelligensnivå?

Dersom jeg er en soper har jeg vel ikke barn? Ehhhh.. :P

Redigert av Lars Ra - 08.Apr.2010 kl. 00:20
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 08.Apr.2010 kl. 21:45
Common sense vil nok kunne fortelle deg at det lureste hadde nok vært å sett dokumentaren først :)

Det kunne ha vært meget interessant å sett resultatet av din "nedbryting av teksten" ;)

Redigert av Lars Ra - 08.Apr.2010 kl. 21:45
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 09.Apr.2010 kl. 03:59
Hei!

Da kl. er snart fire velger jeg å legge ved to nye utdrag fra klagesangen. Samme kilde, og jeg tror de vil fungere som et godt svar på ditt forrige innlegg :)
Vil fortsatt anbefale deg å se dokumentaren ;)
Tror du burde sette dette inn i et annet perspektiv enn elleville konspirasjonsteorier :)

"Det hele startet da en ny teori om menneskets natur ble presentert av Sigmund Freud. Freud hevdet å ha oppdaget primitive seksuelle krefter gjemt dypt inni menneskesinnet. Krefter som kunne lede individer mot kaos og ødeleggelse av samfunnet, dersom de ikke ble kontrollert.
Freuds amerikanske nevø, Edvard Bernays, er nesten helt ukjent i dag. Men det skal sies at hans påvirkning på det tyvende århundre var nesten like viktig som hans onkels. Bernays var den første som brukte teoriene til Freud for å manipulere massene. Han viste de amerikanske bedriftene for første gang hvordan de kunne få folk til å ønske seg ting de ikke trengte – ved å koble masseproduserte varer til deres underbevisste begjær. Ut av dette kom en ny politisk idé om hvordan massene kunne manipuleres. Ved å tilfredsstille menneskers indre egoistiske ønsker, kunne man gjøre dem lykkelige, og derav føyelige.

Bernays begynte å eksperimentere med menneskehjernen, og hans mest dramatiske opplevelse var da han overbeviste kvinnene om å røyke. På den tiden var det et tabu mot kvinner som røykte, og en av hans første kunder – George Hill, president for den amerikanske tobakkindustrien, spurte Bernays om han kunne finne en måte å bryte tabuet på, da de mistet halvparten av markedet. De oppsøkte en psykoanalytiker for å finne ut hva en sigarett betydde for kvinnen. A. A. Brill var en av de ledende psykoanalytikerne i Amerika på den tiden, og for et stort honorar kunne han fortelle at sigaretten var et symbol på penis og menns seksualkraft. Han fortalte Bernays at dersom han kunne finne en vei å koble sigaretter til ideen om å utfordre mannens makt, så ville kvinner røyke – fordi de da ville ha sine egne peniser.

Hvert år blir det holdt en påskeparade i New York, der tusenvis av mennesker møter opp. Bernays overtalte en gruppe med unge sosietetskvinner til å gjemme sigaretter under sine klær mens de gikk i paraden. På et gitt signal fra ham, skulle de tenne sigarettene. Bernays informerte så pressen om at han hadde hørt at en gruppe med jetsettere forberedte seg på en protest ved å tenne det de kalte for en frihetsfakkel, og det vellykkede stuntet preget forsidene i alle landets fremtredende aviser. Det Bernays nå klarte å skape, var ideen om at dersom en kvinne røyket, fikk hun mer makt og selvstendighet – en idé som har forfulgt oss frem til i dag. Denne hendelsen fikk ham til å innse at det var mulig å overtale mennesker til å handle irrasjonelt dersom man koblet produkter til deres emosjonelle ønsker og følelser. Ideen om at røyking faktisk gjorde kvinner friere var helt irrasjonell, men det fikk dem til å føle seg mer uavhengig. Dette betydde at irrelevante objekter kunne bli mektige emosjonelle symboler på hvordan man ønsket å bli sett av andre.

Det selskapene nå innså, var at de måtte endre måten majoriteten av det amerikanske folket tenkte vedrørende produkter. En ledende bankmann fra Wall Street, Paul Masor ved Lehman Brothers, var klar på hva man trengte. Han skrev at de måtte skifte kjøpskulturen i Amerika fra behov til begjær: Folket må bli lært opp til å ønske seg nye ting før de gamle har blitt ferdig brukt. Vi må skape en ny mentalitet i Amerika. Menneskets ønsker må overskygge hans behov.

Mannen som ble puttet til å lede denne mentale forrandringen hos konsumentene var Edward Bernays, og i begynnelsen av 20-årene finansierte New York-bankene ulike kreative forandringer i butikker rundt om i Amerika. Disse butikkene ble de nye salgsstedene for deres nye masseproduserte varer.
Bernays skapte mange av de teknikkene som i dag brukes vedrørende massekonsumenters persepsjon. Han ble ansatt av William Randolph Hearst, for å promotere hans nye kvinnemagasiner. Bernays begynte nå å glamorisere magasiner ved å plassere artikler og reklame som koblet klientenes produkter med filmstjerner som Clara Bow. Han startet i tillegg praksisen med produktplassering i filmer. Han dresset opp stjerner til filmpremierer med klær og smykker fra firmaer han representerte. Han ansatte psykoanalytikere for å utstede rapporter som fortalte at produkter var godt for deg, og fikk det til å se ut som de kom fra uavhengige studier. Han organiserte moteshow i forretninger og betalte stjerner for å gjenta det nye og sentrale budskapet – du kjøper ikke produktene grunnet et behov, men for å utrykke ditt indre jeg til andre."

"Publikasjonen av Freuds verk i Amerika hadde en ekstraordinær effekt på journalister og intellektuelle i løpet av 20-årene. Det som fascinerte og skremte dem, var bildet som Freud malte av de underliggende, farlige kreftene som lurte like under overflaten av det moderne samfunnet. Krefter som lett kunne bryte ut i en massiv styrke av pøbler som ville ha krefter nok til å styrte myndighetene. For mange betydde dette at de underliggende prinsippene om massedemokrati var feil i forhold til at mennesker kunne bli betrodd viktige beslutninger på et rasjonelt nivå. Den ledende politiske skribenten, Walter Lippman, argumenterte med at dersom mennesket i virkeligheten ble drevet av ubevisste irrasjonelle krefter, var det nødvendig å tenke nytt når det gjaldt demokrati. Det man trengte var en ny elite som kunne administrere det han kalte for den forvirrede horden. Dette kunne bli gjort gjennom psykologiske teknikker som ville kontrollere de ubevisste følelsene til massene. Ved å stimulere menneskers indre følelser og tilfredsstille dem med forbrukerprodukter, skapte Bernays en ny måte å kontrollere de irrasjonelle kreftene til massen, og han kalte det for planlegging av samtykke."

Da er det litt søvn på menyen :)

Redigert av Lars Ra - 09.Apr.2010 kl. 04:17
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 09.Apr.2010 kl. 18:07
Ideen var at teksten skulle fungere som et svar.

Vil minne om at dette kun var et lite utdrag, og jeg ser at det blir litt meningsløst å diskutere dette temaet dersom vi begge ikke har sett alt, noe dine svar har bekreftet ;)

For en meningsfull diskusjon/debatt rundt disse temaene vil jeg anbefale at man søker opp dokumentaren på YouTube og følger debattene i kommentarfeltet - evt. deltar. Sikkert flere engelskspråklige debattforum som også gjør dette :)

Når jeg sa at jeg tror du burde sette teksten inn i en annen setting enn "en konspirasjonsteori" tenkte jeg på kommentaren:
"Om det så skulle ha krøpet psykoanalytikere rundt og spilt musikk med subliminale budskap over Amerikas Fm-bånd og i TV og over fabrikkenes høyttaleranlegg, implantert radiosendere i alle amerikanske barns tenner, flasha statsvennlige budskap i umerkelig korte glimt i TV-sendingene, hviska noe i alle amerikaneres ører, sendt ut chemitrails og lignende,..."

Tror jeg nevnte at jeg i boken prøver å sette konspirasjonsteorier opp mot virkeligheten..

Man skal da finne igjen teoriene og oppfattelsene på utdannelsesnivåer over resten av arbeiderklassen. Gjør man ikke dette har man et problem.
Bibelen er som de fleste av oss vet, ikke basert på faktiske hendelser. Siden vi snakker om Freud, så kan jeg tipse om at Freud og Jung hadde sine teorier vedr. de ulike historiene - som man kan finne igjen i 16 store sivilisasjoner og kulturer. Men for oss vanlig dødelige som tror på disse tingene er dette ansett som en konspirasjonsteori. I tillegg tar jeg opp en del historiske kontroverser.

Dette er forresten ikke en bok skrevet av og for de som uhemmet legger inn artikler hos nyhetsspeilet - selv om en av de har lest boken, og likte den godt. Skal sies at vi hadde våre diskusjoner vi også.

Sitat: "Har du ikke baller nok til å angripe meg direkte"
Man vinner sjelden en diskusjon om disse temaene dersom hjernen din forteller deg at dette var en legitim måte å debattere på :)
Ja nå blir du sikker sur og opprørt, men slik er nå livets stadfestede faktum.

"Nei jeg blir ikke sur, jeg bare...." :P

Redigert av Lars Ra - 09.Apr.2010 kl. 18:08
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 09.Apr.2010 kl. 20:39
Dette var rett og slett et forsøk på å spare tid, og her er noe av dine utsagn som jeg svarte deg på:

-"Psykoanalyse kan ikke brukes av korrupte årsaker i stor skala."

-"Det er helt umulig å få ett helt folk til å forandre menig uten at minst drøyt halvparten aktivt tenker over det."

-"Man kan ikke manipulere store menneskemassers ubevisste begjær uten massiv reklame eller propaganda. Kroneksemplene på noen som har fått det til i virkelighetens verden er Adolf Hitler og Coca Cola."

Samt denne setningen overbeviste meg om at tiden er inne for å avslutte tråden:
"For å mate det uendelige begjæret må man jo enten gi bort ting, eller drive massiv markedsføring. Og i siste instans velger man jo selv hva man vil kjøpe." .. ehh..

"Den adresserte ingenting du hadde problemer med i teksten min." -Nei, da er nok jeg rett og slett blind ;)

"Målet er ikke nødvendigvis å vinne en diskusjon, men å finne fram til det som er mest riktig." -Hehe, så fint at du har kommet frem til det som er mest riktig :P

Poenget er at settingen "en konspirasjon" hentyder mer til nyhetsspeilet enn dokumentaren, freuds teorier om mennesket, studentopprøret osv..
Her snakker vi ikke om - som du skrev:
"Om det så skulle ha krøpet psykoanalytikere rundt og spilt musikk med subliminale budskap over Amerikas Fm-bånd og i TV og over fabrikkenes høyttaleranlegg, implantert radiosendere i alle amerikanske barns tenner, flasha statsvennlige budskap i umerkelig korte glimt i TV-sendingene, hviska noe i alle amerikaneres ører, sendt ut chemitrails og lignende,..."

Regner med at de fleste ser hva jeg mente med: "Tror du burde sette dette inn i et annet perspektiv enn elleville konspirasjonsteorier"

Altså nei på spørsmålet!

Redigert av Lars Ra - 09.Apr.2010 kl. 20:40
IP IP Logget
Lars Ra
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Sitat Lars Ra Svarbullet Publisert: 09.Apr.2010 kl. 23:45
Ca 1/3 dedikerer du til min påstand
"Regner med at de fleste ser hva jeg mente med: "Tror du burde sette dette inn i et annet perspektiv enn elleville konspirasjonsteorier"
Vi snakker om en BBC dokumentar som kan fortelle om Freuds teorier og deres påvirkninger på det moderne samfunnet.. altså de som reduserte mennesker til emosjonelle dukker - ikke nødvendigvis matet de allerede eksisterende dukkene..
Tilbake til det jeg hang meg opp i! Du ser vel behover for en differensiering mellom disse påstandene og Chemtrails osv osv? Selv om de begge havner under konspirasjonsteori navnet..
Trakk forresten UT den siste setningen da jeg refererte kun til de andre setningene for å understreke hva jeg mente..

Har det perfekte svar til del to av ditt innlegg - se dokumentaren! :)
Eller kjøp boken, har et flott kapittel som svarer deg på akkurat dette. Er ikke meningen å være slem, men føler dette er det mest hensiktsmessige - da jeg ikke har mulighet til å sitte å diskutere dette i mange timer.

Til den siste bolken:
"Jeg deler utsagnet "For å mate det uendelige begjæret må man jo enten gi bort ting, eller drive massiv markedsføring. Og i siste instans velger man jo selv hva man vil kjøpe." i tre biter, den første setningen i to setninger, siden det står 'enten' i den."

Akkurat det samme hvor mange ganger du deler opp eller hva slags ord du bruker...

Jeg er vel ikke ute etter å diskutere om massen får produkter gratis eller kjøper de - "vi velger jo selv hva vi vil kjøpe"..
Er nok ikke helt dette de mener :)

Redigert av Lars Ra - 10.Apr.2010 kl. 00:32
IP IP Logget
Side  av 2 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum