Herregud.forum: Trenger vi Gud?
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Kristendommen
 Herregud.forum >Diskusjoner >Kristendommen
Meldingsikon Innlegg: Trenger vi Gud? Svar Nytt Innlegg
Forfatter Melding
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2010
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 107
Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Innlegg: Trenger vi Gud?
    Publisert: 30.Jun.2010 kl. 03:09
Et lite spørmål som har opptatt meg lenge.
Siden dette er et fora for ateister primært, la meg være kvikk med å omdefinere: Er det evolusjonsmessige fordeler med en gudstro? Kan det hende at det er "lurt" å tro på noe høyere? Jeg lurer svært...
Blasphemy is a victimless crime.
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 30.Jun.2010 kl. 15:33
Det er vell og bra med tanke på samfunn og stamme, jeg tenkte egentlig mer på et individ-nivå.
F.eks: Er det nyttig for meg å ha en gudsfrykt som hindrer meg i å være dumdristig? Og med tanke på at alle (tror jeg) kjente kulturer har hatt en form for trosliv; er det genetisk betinget?
IP IP Logget
StoreHviteFar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 02.Mar.2008
Poster: 250
Sitat StoreHviteFar Svarbullet Publisert: 08.Jul.2010 kl. 19:08
Hva holdt egentlig Gud med på fra evighetens begynnelse fram til at han fant på at han jammen skulle skape en jord, en hage og en gartner?
... for i skal tenke og tale vel om ham og ta alt i beste mening!
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 09.Jul.2010 kl. 01:30
Publisert første gang av Matt

Alt har Gud gjort skjønt i sin tid.[...]

det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter dom,

I sannhet en lystig liten Gud du holder deg med Matt.
Først tar han livet av deg, og så dømmer han deg til evig pine for de handlinger, tanker og tro han hadde forhåndsbestemt deg til å ha.
Vi kan selvfølgelig blande fri vilje inn i regnestykket (kirken klarer aldri å bli helt enig med seg selv her) uten at ting blir klarere av den grunn. Da ender vi opp som sløve labrotter i et perverst forsøk hvor vår herre skal teste ut om skaperverket er fullkomment. Siden dette åpenbart ikke er tilfelle blir vi sendt på grillen uansett for å dekke over Guds utilstrekkelighet.
Er fyren komplett uten evne til å ta ansvar for egne handlinger?
IP IP Logget
MAC-hiavelli
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat MAC-hiavelli Svarbullet Publisert: 09.Jul.2010 kl. 20:30
Fra spøk til revolver:
Jeg synes fortsatt spørsmålet er relevant og ubesvart. Ta hensyn til premissene...
Er det evolusjonsmessig "klokt" å tro på noe høyere?
IP IP Logget
Lars
Nykommer
Nykommer
Profilbilde

Medlem siden: 20.Nov.2010
Poster: 0
Sitat Lars Svarbullet Publisert: 20.Nov.2010 kl. 16:07
Det er ikke klokt å tro på den kristne Gud samtidig som evolusjonsteorien. De går ikke hånd i hånd. Det blir enten eller. Evolusjon sier oss at mennesket har eksistert mellom 100.000 og 250.000 år, kristendom sier oss at vi har eksistert i 6-7000.

Syns det er tragisk at kristne skal begynne å tro på evolusjon samtidig som de tror på Gud. Liberale kristne er desverre ikke ekte kristne, de er hva jeg liker å kalle "gladkristne."
IP IP Logget
MrUsikker
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 14.Mai.2010
Poster: 0
Sitat MrUsikker Svarbullet Publisert: 20.Nov.2010 kl. 17:17
Bibelen sier oss mye rart:

Gud skapte dyrene først:

1 mosebok 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.
    26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

Gud skapte mennesket først:

18 Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mannen å være alene. Jeg vil gi ham en hjelper som er hans like.» 19 Og Herren Gud tok jord og formet alle dyrene på marken og alle fuglene under himmelen, og han førte dem til mannen for å se hva han ville kalle dem. Det navnet mannen gav hver levende skapning, det skulle den ha. 20 Så satte mannen navn på alt feet, alle fuglene under himmelen og alle ville dyr i marken. Men for seg selv fant mannen ingen hjelper som var hans like.
IP IP Logget

Raskt svar (Quick Reply)
Navn:

Melding:
   Aktiver Forum Koder til å formatere meldinger
Uregistrerte brukere kan ikke ha linker i sine meldinger. Inneholder innlegget ditt webadresser vil det ikke bli lagret. For registrerte brukere er det ingen begrensning.
Unik Sikkerhetskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code Load New Code
Vennligst tast inn koden nøyaktig slik som på bildet.
Cookies må være tillatt i din nettleser.

Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum