Herregud.forum: Wicca
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Annen overtro
 Herregud.forum >Diskusjoner >Annen overtro
Meldingsikon Innlegg: Wicca Svar Nytt Innlegg
Side  av 3 Neste >>
Forfatter Melding
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mai.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Online Status: Frakoblet
Poster: 462
Sitat Svaliant Svarbullet Innlegg: Wicca
    Publisert: 10.Jun.2007 kl. 03:48
.

Redigert av Svaliant - 03.Feb.2015 kl. 15:06
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Feb.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Finland
Poster: 313
Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 10.Jun.2007 kl. 10:35
Wicca var i utgangspunktet et påfunn av Gerald Gardner, en bekjent av gode gamle Aleister Crowley.
Gardner, og en urovekkende stor del av etterfølgerne hans påstår at wicca har kontinuitet tilbake til den prekristne europeiske religionen. Dette er åpenbart våsprat for å gjøre seg viktig da det ikke var én religion i Europa før kristendommen kom, men mange. Såvidt jeg vet baserer wicca seg bare på fortolkninger av keltiske tradisjoner, muligens med en liten dash gresk mytologi. Muligens kan det finnes wicca-hekser som har tilpasset det hele litt mer etter lokale forhold.
Wicca er en duoteistisk religion, med Gudinne og Gud. Disse kan opptre i mange manifestasjoner, og det er ikke ett rigid sett med regler for tro og trosutøvelse i Wicca, så det kan være vanskelig å definere klart hva de tror på.
Det virker som om det å praktisere ritualmagi er en sentral del av Wicca, og her er det MYE å velge i. Min personlige favoritt er et om hvordan man kan kommunisere med venner som er langt borte: Kortversjonen er at man skriver et brev til vedkommende og brenner det. Jeg har aldri skjønt hvorfor man ikke heller bare kan kjøpe et frimerke og sende det i posten.
Den moralske kontrolløren i Wicca er at de tror på en slags hyperkarma, alt du gjør vil komme trefoldig tilbake til deg.
Sist men ikke minst må vi ikke glemme nakenritualene ute i skogen!
Alt i alt en ganske trivelig religion hvis du absolutt MÅ ha en.

Vampyrer vet du vel hva er? Overnaturlig vesen som suger blod? Godt kjent i populærkultur gjennom filmer, bøker og rollespill? Har også hørt begrepet "emosjonelle vampyrer", mennesker som suger livskraft fra andre ikke gjennom blod, men gjennom manipulasjon.

Hva Wicca-vampyrer angår har jeg aldri hørt om det, har vondt for å tro at man kan være en uten å få alvorlig kognitiv dissonans. Høres ut som en fjortisgother greie.
Det beste jeg kom frem til etter googling var dette.

Og så har du jo selvfølgelig The Vampire name Generator, i tilfelle du er en vampyr med identitetskrise.

Redigert av Irilar - 10.Jun.2007 kl. 10:48
conform consume obey
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 10.Jun.2007 kl. 11:25
.

IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 11.Jun.2007 kl. 03:30
.

IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Finland
Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 16.Jun.2007 kl. 20:33
Publisert første gang av z

Dette er alt du trenger i vite om Wicca http://web.archive.org/web/20060118184224/http://www.whywiccanssuck.com/index.html

HaHa! pent! "Fluffybunnies" er ekstremt passende. Forøvrig vil jeg anbefale alle små magiker/heksespirer å lese om how not to end up in a tinfoil hat.

"Whatever else we may be or have the potential to become, here and now we are finite creatures with finite resources. Time and effort spent working magic is time and effort that cannot be applied elsewhere. Time and effort spent repeatedly undertaking workings that don’t work or engaging in practices that are of no utility is time and effort wasted.

Worse still, failure to realistically evaluate results can permit actively toxic processes to flourish. For a start, ritual can all too easily become an avoidant tactic, a doing-things flavoured way of not doing things. On a personal level, this manifests as a tendency to prioritise ritual over the more practical steps required to solve one’s problems or improve one’s situation. Absolutely you’ll finish your maths homework – the very minute your academic success servitor is activated. Of course you’ll spend some time on your personal grooming and self-care – after you’ve written a few more pages of your Get A Girlfriend narrative hypersigil. Yes, you’ll fill in that application form – just as soon as you’ve finished this ritual to find the perfect job. You can hardly wait to spend a pleasant half-hour chatting with your honey – right after you’ve completed your Domestic Bliss working. (Repeat till unemployed.)"
conform consume obey
IP IP Logget
khalid
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat khalid Svarbullet Publisert: 31.Jul.2007 kl. 05:16
Publisert første gang av Irilar

Wicca var i utgangspunktet et påfunn av Gerald Gardner, en bekjent av gode gamle Aleister Crowley.
Gardner, og en urovekkende stor del av etterfølgerne hans påstår at wicca har kontinuitet tilbake til den prekristne europeiske religionen. Dette er åpenbart våsprat for å gjøre seg viktig da det ikke var én religion i Europa før kristendommen kom, men mange. Såvidt jeg vet baserer wicca seg bare på fortolkninger av keltiske tradisjoner, muligens med en liten dash gresk mytologi. Muligens kan det finnes wicca-hekser som har tilpasset det hele litt mer etter lokale forhold.
Wicca er en duoteistisk religion, med Gudinne og Gud. Disse kan opptre i mange manifestasjoner, og det er ikke ett rigid sett med regler for tro og trosutøvelse i Wicca, så det kan være vanskelig å definere klart hva de tror på.
Det virker som om det å praktisere ritualmagi er en sentral del av Wicca, og her er det MYE å velge i. Min personlige favoritt er et om hvordan man kan kommunisere med venner som er langt borte: Kortversjonen er at man skriver et brev til vedkommende og brenner det. Jeg har aldri skjønt hvorfor man ikke heller bare kan kjøpe et frimerke og sende det i posten.
Den moralske kontrolløren i Wicca er at de tror på en slags hyperkarma, alt du gjør vil komme trefoldig tilbake til deg.

Vampyrer vet du vel hva er? Overnaturlig vesen som suger blod? Godt kjent i populærkultur gjennom filmer, bøker og rollespill? Har også hørt begrepet "emosjonelle vampyrer", mennesker som suger livskraft fra andre ikke gjennom blod, men gjennom manipulasjon.

Hva Wicca-vampyrer angår har jeg aldri hørt om det, har vondt for å tro at man kan være en uten å få alvorlig kognitiv dissonans. Høres ut som en fjortisgother greie.

Og så har du jo selvfølgelig The Vampire name Generator, i tilfelle du er en vampyr med identitetskrise.
IP IP Logget
missy
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat missy Svarbullet Publisert: 06.Aug.2007 kl. 18:23
Skal gi dere wiccaheks jeg, for jeg er en EKTE!! hahhahhahhhaaaaaaa
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 09.Aug.2007 kl. 19:40
.

IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 11.Aug.2007 kl. 10:20
Publisert første gang av missy

Skal gi dere wiccaheks jeg, for jeg er en EKTE!! hahhahhahhhaaaaaaa

Så søtt. Fortell oss mer. Det er min bestemte mening at dette forumet hadde blitt beriket av en liten wiccaheksmaskot.
conform consume obey
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 11.Aug.2007 kl. 10:34
Publisert første gang av Svaliant

Hyperkarma? Det er vel ikke karma hvis du gjør gode gjerninger og vet at det komme trefoldig tilbake? I buddhismen må du ihvertfall gjøre det helt uselvisk og uten tanke på belønning.
Ifølge min buddhistiske lærer fungerer det slik i buddhismen også at dersom du gjør en god gjerning blir det "+2" og dersom du gjør en dårlig blir det "-1" i karmabanken. Det gjør Wiccakarmaen litt mindre hyper.

Men hva gjør du hvis du har såpass selvinnsikt at du innser at alle dine gode gjerninger i ytterste konsekvens er egoistisk motivert? For ikke å snakke om bevisstheten av karmapoeng som belønning? Da er man jo dømt til å få bare dårlig karma uansett hvor mange gode gjerninger man gjør. Eneste vei ut er å da å slå seg selv i hodet med en hammer til bevisstheten om karma og egoisme forsvinner.
conform consume obey
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 11.Aug.2007 kl. 15:11
.

IP IP Logget
juanjo
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat juanjo Svarbullet Publisert: 16.Aug.2007 kl. 23:34
Publisert første gang av khalid

Publisert første gang av Irilar

IP IP Logget
TK
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat TK Svarbullet Publisert: 13.Okt.2007 kl. 22:54
Først må jeg jo bare si at Wicca kan defineres mer som en livsvei, og ikke religion. Det fins forresten kristne folk som er med i Wicca :) Og for de mange folk som definerer Wicca som; ''en religion med gale folk som løper naken i skogen og tror de har overnaturlige krefter''..fuck oooff-.-'' Huffhuff! Heeelt feil. Arrrgh. Wicca er en bra ting, man ser det gode i folk! Man har ikke en bok å gå etter, f eks. Det dumme er at man nesten ikke kan si om seg selv at man er en heks, for det folk tenker på når det gjelder heks, er en ond gammel kjerring, med svart lang kjole, svart spiss hatt og en tryllestav. XD Disney's feil;D Ikke at jeg har noe imot Disney, asså...
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 13.Okt.2007 kl. 23:11
.

IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 22.Okt.2007 kl. 15:06
Publisert første gang av TK

Først må jeg jo bare si at Wicca kan defineres mer som en livsvei, og ikke religion. Det fins forresten kristne folk som er med i Wicca :) Og for de mange folk som definerer Wicca som; ''en religion med gale folk som løper naken i skogen og tror de har overnaturlige krefter''..fuck oooff-.-'' Huffhuff! Heeelt feil. Arrrgh. Wicca er en bra ting, man ser det gode i folk! Man har ikke en bok å gå etter, f eks. Det dumme er at man nesten ikke kan si om seg selv at man er en heks, for det folk tenker på når det gjelder heks, er en ond gammel kjerring, med svart lang kjole, svart spiss hatt og en tryllestav. XD Disney's feil;D Ikke at jeg har noe imot Disney, asså...

Nå tviler jeg på at du noensinne vil ta deg bryet med å lese svarene du får på din lille "Jeg er så misforstått, stakkars meg" forsvarstale for Wicca. Tross alt er det ganske tydelig at du ikke har tatt deg bryet med å lese de forrige innleggene her. Men sånn i tilfelle du leser dette likevel har jeg noen spørsmål:

1. Hva mener du er forskjellen på "religion" og "livsvei"? Rent spesifikt: Hva er som skiller Wicca fra for eksempel Buddhisme, Åsatro og Shintoisme slik at du mener at ikke bør defineres som en religion?

2.Kristne som praktiserer wicca... Dette er en særdeles spennende synkretisme. kan du fortelle mer om dette? For eksempel hvordan de inkorporerer Gudinnen i den kristne begrepsverdenen, og hvordan de slipper unna kognitiv dissonans når de driver med ritualmagi samtidig som de forholder seg til bibelen?

3. Hvordan i all verden kan du praktisere wicca uten å tro at du har overnaturlige krefter? Langt mindre kalle deg heks? (Vær så snill, ikke prøv å påstå at wicca-magi ikke er overnaturlig, fordi det er "naturlig". Begrepet overnaturlig refererer til årsaks-sammenhenger som ikke kan forklares innenfor et naturvitenskapelig verdensbilde.)

4. Hvorfor mener du at nakenritualer i skogen ikke kan være en del av wicca-praksis? Uansett er det nå et ubestridelig faktum at det finnes wicca-hekser som som synes at noen ritualer skal praktiseres "sky-clad".

4. Er det ikke litt fordomsfullt å automatisk gå ut ifra at alle andre mennesker er så dumme og uvitende at de ikke vet om andre typer hekser enn Disney-versjonen?

Med vennlig hilsen,
Josette Oleander
Known in some parts of the world as:
Succubus of Wraiths
The Great Archives Record:
A needy and violent spirit.

Redigert av Irilar - 22.Okt.2007 kl. 15:11
conform consume obey
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 22.Okt.2007 kl. 22:51
.

Redigert av Svaliant - 03.Feb.2015 kl. 15:07
IP IP Logget
Gøril
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Gøril Svarbullet Publisert: 23.Okt.2007 kl. 00:02
Hvor finner jeg en tannlege som kan ordne med sånne permanente vampyrtenner-dvs kroner i porselen på hjørnetennene. Kunne også tenkt meg å få operert inn skruer til å feste små horn i pannen. Det er sikkert også mulig å finne en kirurg som kan ordne på ørene mine, slik at de blir spisse.Jeg har allerede en krydderhylle, et par kortstokker, røkelse og stearinlys. Så hvis jeg får ordnet det andre kan jeg bli en skikkelig heltids wicca-satan-vampire-worshipper. Arrgh, brøl,knurr,growel,skremme!!Tenker jeg provoserer de teite kristne skikkelig nå!Yess! (Sarkasme. Grow up. Svidd oregano og tente starinlys er like interessant som alt det andre religiøse mikkmakket...)
IP IP Logget
Nanna
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Nanna Svarbullet Publisert: 24.Okt.2007 kl. 22:35
Hva er det dere prater om vampyrer for egentlig??Det har jo ingenting med wicca å gjøre.Wicca handler om å tilbe det gode, elske naturen og utvikle seg selv på et åndelig plan. Wicca er jo også en hedensk retning som absolutt kan spores tilbake til førkristen tid da man trodde at det guddommelige var i naturen og overalt rundt oss og ikke opphøyd og personifisert!Syns wicca er en flott trosretning (er ikke wicca selv, men hedning) og syns dere burde lese litt mer om emnet før dere setter dere ned og skriver drit om det..vampyrer?? Skjerp dere og finn noen bra argumenter mot wicca istedenfor.Blir samma som å si "Jesus er teit og Gud er en bæsj" Barnslig jah
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 25.Okt.2007 kl. 01:27
.

Redigert av Svaliant - 03.Feb.2015 kl. 15:07
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 25.Okt.2007 kl. 12:28
Publisert første gang av Nanna

Wicca er jo også en hedensk retning som absolutt kan spores tilbake til førkristen tid da man trodde at det guddommelige var i naturen og overalt rundt oss og ikke opphøyd og personifisert!

Nei. Wicca kan IKKE spores tilbake til førkristen tid.

1. Det finnes såvidt jeg vet ikke fnugg av bevis på kontinuitet fra førkristen tid til dagens wicca (hvertfall ikke her i Norden)

2. Argumentet ditt om at "det gudommelige var i naturen.. osv" er så generelt at det kan beskrive så og si enhver religion, inkludert hva en god del kristne jeg kjenner tror på. Gud er kjærlighet og finnes overalt rundt oss i skaperverket o.s.v. Det betyr ikke på noen måte at det er det samme som wicca.
Jeg har ikke funnet noen ting overhodet hverken i norrøne tekster, Kalevala eller arkeologisk materiale som tyder på at wicca og førkristne religioner har noe som helst med hverandre å gjøre.
For hva det er verdt (dog ganske lite) er også den moderne åsatroen jeg ble fortalt om som barn ganske vesensforskjellig fra wicca.

Jeg har lite imot wicca, bortsett fra påstandene deres om at wicca er så fryktelig gammelt. Det signaliserer lite annet enn et tarvelig legitimeringsbehov. Hvis religionen deres er så fantastisk burde det vel ikke være noe problem å innrømme at det er en moderne oppfinnelse inspirert av det man tror man vet om ymse prekristne europeiske religioner?
conform consume obey
IP IP Logget
Nanna
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Nanna Svarbullet Publisert: 27.Okt.2007 kl. 15:37
Jaja man får tro hva man vil :) Det kommer vel mye an på hva man velger å legge i wicca, men jeg mener nå at det kan spores tilbake til førkristen tid, dog ikke navnet men heller ideen og hovedbudskapet.
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 27.Okt.2007 kl. 18:13

Jaja man får tro hva man vil :) Det kommer vel mye an på hva man velger å legge i wicca, men jeg mener nå at det kan spores tilbake til førkristen tid, dog ikke navnet men heller ideen og hovedbudskapet.

Ja, det kan du jo mene til du blir blå. Det blir ikke noe mindre løgn og forbannet dikt av den grunn.
Pleier du å hoppe ut fra 9.etasje fordi du mener at du kan fly også?

Dette minner meg om hva jeg misliker med endel wiccahekser og "hedninger": Istedenfor å dra nytte av all den forskningen som er gjort på før-kristne religioner, og forholde seg til det vi faktisk VET om hvordan folk levde i forhistorisk tid velger man heller å finne på noe fjas selv.

Å tilegne seg kunnskap er jo så brysomt, kjøp heller en pocketbok om runemagi....

Jeg gremmes :(
conform consume obey
IP IP Logget
Nanna
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Nanna Svarbullet Publisert: 29.Okt.2007 kl. 09:42
Du får gremmes til du stuper. Grusomt å la folk tro og mene hva de vil utifra egne erfaringer og studier. Jeg er fortsatt ganske overbevist at en person som er hedning eller wiccaner vet mer om sin religion enn en kvervulerende og ignorant utenforstående som deg. Det virker heller ikke som du har lest en eneste ordentlig bok om emnet uansett
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 31.Okt.2007 kl. 11:43

Du får gremmes til du stuper. Grusomt å la folk tro og mene hva de vil utifra egne erfaringer og studier. Jeg er fortsatt ganske overbevist at en person som er hedning eller wiccaner vet mer om sin religion enn en kvervulerende og ignorant utenforstående som deg. Det virker heller ikke som du har lest en eneste ordentlig bok om emnet uansett

Jeg gir fullstendig blaffen i hva slags religion du tror på, det gir deg ikke rett til å misbruke faget mitt og lyve om hva JEG tror på, nemlig vitenskap.

Enhver dust kan MENE ting. Kanskje du burde komme med en argumentasjon for hvorfor du tror det er en kontinuitet istendenfor å påstå at jeg ikke har lest noe eller vet noe om dette emnet?

Legg på bordet studiene dine. Jeg venter i spenning.
conform consume obey
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 00:27
.

IP IP Logget
Side  av 3 Neste >>
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum