Herregud.forum: Wicca
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Annen overtro
 Herregud.forum >Diskusjoner >Annen overtro
Meldingsikon Innlegg: Wicca Svar Nytt Innlegg
<< Forrige Side  av 3
Forfatter Melding
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mai.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Online Status: Frakoblet
Poster: 462
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:09
.

Redigert av Svaliant - 03.Feb.2015 kl. 15:08
IP IP Logget
Adina
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Adina Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:10
Publisert første gang av Svaliant

Du er litt trist som antar at du er et virkelig flott menneske.

A) Venner er ofte høflige og forteller deg gjerne at du ser bra ut. Det kalles en hvit løgn.
B) Kjærester? Det er den mest klassiske måten å få seg noe på. Selv gutter som ser ut som Grinchen kan lure jenter på den måten.

Vel, jeg har ikke sagt at JEG er et flott menneske. Jeg sikta til andre. Virkelig vakkre mennesker som kanskje ikke har hatt hellet med seg i forming av kroppen.

Og for å svare på de to andre; Tja. Det sier vel mer om åssen du er, og åssen dine venner er enn de som jeg har.
IP IP Logget
Adina
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Adina Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:12

Jo, foreldrene deres kunne gått mer i kirken og de kunne steinet hedninger.

Det der hørtes så dumt ut at jeg ikke skjønner at du kunne få deg til å skrive det engang.
IP IP Logget
Adina
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Adina Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:18
Publisert første gang av z

Publisert første gang av Adina

Nei, jeg er en god kristen som følger det Jesus sa at vi skulle gjøre i bibelen. Folk som er stygge eller har skavanker blir straffet av Gud. Du trenger å lære fra den fantastiske kristne læreren Jean Calvin.

Folk kan jo ikke no for at de ikke er født med vakkert utseende.

Som sagt, du trenger å lære fra Jean Calvin. Straffen starter lenge før du er født, faktisk evigheter før universet ble til.
Lær deg kalvinismens fem punkter:

1. Fullstendig forfall: Som en følge av syndefallet er alle mennesker syndens slaver. Mennesket er dermed i sin natur ikke rede til å elske Gud, men vil heller tjene sine egne interesser og avvise Gud. Mennesket er ute av stand til å velge å følge Guds bud og bli frelst, fordi det ikke lenger ligger i dets natur.

2. Ukondisjonell utvelgelse: Gud valgte i evigheten de han vil frelse, uten noen vilkår eller forbehold. Fordi valget skjedde før den utvalgte ble født innebærer dette også en predestinasjonslære.

3. Begrenset soning: Ved Kristi død ble straffen for syndene begått av de Gud har bestemt seg for å frelse sonet. Kristi sonoffer tok bare vekk syndene til de utvalgte, og ikke hele menneskeheten.

4. Uimotståelig nåde: Guds nåde gis til de han har bestemt seg for å frelse, og overvinner deres motstand slik at de kommer til en frelsende tro.

5. De helliges vedvarenhet: De som har blitt frelst kan ikke falle fra. De hellige brukes av kalvinister om de som virkelig er frelst gjennom Guds utvelgelse, og ikke i f.eks. den forstand man finner i Den katolske kirke.

Det ekke rart det er krig i verden, sier nå jeg bare.. Med de synspunktene der.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:20
.

Redigert av Svaliant - 03.Feb.2015 kl. 15:09
IP IP Logget
Mai
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Mai Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:35

La oss oppsummere:
Adena er ikke et fantastisk menneske. Adena har ikke klart å gi oss et grunnlag for hva og hvorfor hun tror på det hun tror på.
Adena mangler også visse egenskaper. Deriblant å gjenkjenne visse litterære virkemidler som jeg ikke skal nevne, ellers blir det mindre morsomt å snakke med henne.

Og Adina skrives med i.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:38
.

IP IP Logget
Mari
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Mari Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:41
Jeg ser ingen grunn til å forklare noe som helst til deg, når du bare vil avblåse det med at man bør be osv. :) Og ja, Atene er en av mine GUDINNER. :)
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 21:47
.

IP IP Logget
Kjisp
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Kjisp Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 22:01
Okai, du ville ha en forklaring og her kommer den. Jeg tror på Wicca i den forstanden at jeg tilber naturen og guden og gudinnen. Men jeg tror også at "Gud" er alt, absolutt alt, alt fra deg til en muggenloffeksive og knappen som en treåring i Azarbajan har svelga. Alt er gud, og gud er tvekjønna. Gud er kvinne og mann, samt ingen av delene. Og hver av disse har mange ansikter- sider - personligheter, whatsoever. Som er alle guder og gudinner som har blitt tilbedt oppigjennom tidene..
IP IP Logget
Mario
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Mario Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 22:02

Oh boy! Enda en som (tror de) praktiserer Wicca.

Du får tro hva du vil - så gjør jeg det samme.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 22:07
.

IP IP Logget
msokf
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat msokf Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 22:11
Haha, jeg er Adina alle navna - måtte bare prøve andre navn siden jeg ikke fikk posta ellers...
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 05.Nov.2007 kl. 22:11
.

IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 07.Nov.2007 kl. 23:06
Publisert første gang av Kjisp

Okai, du ville ha en forklaring og her kommer den. Jeg tror på Wicca i den forstanden at jeg tilber naturen og guden og gudinnen. Men jeg tror også at "Gud" er alt, absolutt alt, alt fra deg til en muggenloffeksive og knappen som en treåring i Azarbajan har svelga. Alt er gud, og gud er tvekjønna. Gud er kvinne og mann, samt ingen av delene. Og hver av disse har mange ansikter- sider - personligheter, whatsoever. Som er alle guder og gudinner som har blitt tilbedt oppigjennom tidene..

Panteisme... Du kan da bli hinduist hvis du trenger en religion... Mener Hamsund såg på seg selv som Panteist, men har ingen kilde som kan bekrefte det...
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
Irilar
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 17.Feb.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Finland
Poster: 313
Sitat Irilar Svarbullet Publisert: 11.Nov.2007 kl. 21:45
Publisert første gang av Adina

Det er også litt naivt å komme inn på et ateistforum og forvente at vi ikke skal gjøre narr av deg og din tro.

Kom inn på et paganist forum, ingen vil gjøre narr av deg for din tro der.
Det sier vel det meste, aye?

Nja, jeg har sett endel paganistforum hvor wiccanere overbærende belærer neo-hedninger at "Nei,nei det du tror på er egentlig bare et aspekt av Guden/Gudinnen" ad nauseam. Det er ikke akkurat så respektfullt at det gjør noe. Jeg vil definitivt kalle det å gjøre narr av andres tro.

Når det er sagt har jeg ikke noe spesielt stort problem med wicca, tross alt er det i det minste litt mindre dustete enn en del andre religioner jeg kan nevne...

Men jeg blir aggrovert når wiccanere og andre som tror på ymse new-age religioner fremmer vrøvlete og usanne påstander om prehistoriske religioner bare for å gjøre seg viktige.

Oppsøker jeg aktivt wiccanere og begynner å belære dem hvordan de skal utføre ritualene sine? Nei, jeg gjør ikke det. Så hvorfor skal wiccanere og andre paganister ha rett til å fortelle meg, og andre som bekjenner seg til vitenskapelige forklaringsmodeller, hva som objektivt foregikk i fortida med hensyn til religiøsitet? Pre-kristne europeiske religioner er et stort og komplisert fagfelt, det er en grunn til at mange mennesker bruker årevis av livet sitt til å forske på det. Derfor synes jeg det er fryktelig respektløst og direkte ufint å postulere noe lettvint synsing om emnet, og late som man er en autoritet bare fordi man tilfeldigvis har en religiøs overbevisning
conform consume obey
IP IP Logget
<< Forrige Side  av 3

Raskt svar (Quick Reply)
Navn:

Melding:
   Aktiver Forum Koder til å formatere meldinger
Uregistrerte brukere kan ikke ha linker i sine meldinger. Inneholder innlegget ditt webadresser vil det ikke bli lagret. For registrerte brukere er det ingen begrensning.
Unik Sikkerhetskode:
Code Image - Please contact webmaster if you have problems seeing this image code Load New Code
Vennligst tast inn koden nøyaktig slik som på bildet.
Cookies må være tillatt i din nettleser.

Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum