Herregud.forum: Rasisme
Aktive innleggMedlemslisteSøkHjelpRegistrer degLogg inn
Ateisme
 Herregud.forum >Diskusjoner >Ateisme
Meldingsikon Innlegg: Rasisme Svar Nytt Innlegg
Forfatter Melding
Ateisten
Uregistrert bruker
Uregistrert bruker

Sitat Ateisten Svarbullet Innlegg: Rasisme
    Publisert: 06.Sep.2007 kl. 09:54
Vi som er ateister kan da godt være rasister? Jeg mener: er vi ikke fritenkere?
IP IP Logget
Meha
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 31.Aug.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Online Status: Frakoblet
Poster: 0
Sitat Meha Svarbullet Publisert: 06.Sep.2007 kl. 10:31
Oh hell no! You didn't!
IP IP Logget
Webmaster
Administrator
Administrator
Profilbilde

Medlem siden: 12.Mar.2003
Poster: 419
Sitat Webmaster Svarbullet Publisert: 06.Sep.2007 kl. 11:47
Hvis med rasist mener å automatisk se ned på et annet menneske fordi at det er mørkere i huden enn deg, så vil jeg si at dette er så langt fra fritenking som det er mulig å komme. Å være radikal ateist er å ikke ta myter for god fisk. Jeg kan ikke se hvordan man rasisme er noe annet enn å svelge myter og å tviholde på vrangforestillinger.
"Jomfruhinna må ikkje rørast, då blir det baluba." - Strannix
IP IP Logget
Asmodeus
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 16.Apr.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Norway
Poster: 532
Sitat Asmodeus Svarbullet Publisert: 06.Sep.2007 kl. 18:31
Viss du meinar rasist som i å tru og meine at ein er betre enn eit anna menneske kun på grunn av farga på huden kan du gå ein annan stad. Men nokon tolkar jo det å være rasist som å meine å tru at folk fra forskjellege etniske bakgrunnar har forskjellige sterke og svake sider. For å sei det slik: Når var sist gong ein kvit mann vann OL gull i 100 meter? "Negre" er mykje betre egna til å springe fort enn dei "kvite" er. Sånn er det berre.

Eg kom og til å tenke på ein annan ting: Mange etnisk norske ynkjer at dei var mørkare i huden enn dei er, soler seg heile summaren, i tilleg til dei faste turane i solarium. Er dei rasistar som ser på dei som er mørkere i huden som betre enn seg sjølve?
Acta est fabula, plaudite!
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 03.Mai.2007
Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Poster: 462
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 24.Sep.2007 kl. 03:46
Publisert første gang av Asmodeus

Når var sist gong ein kvit mann vann OL gull i 100 meter? "Negre" er mykje betre egna til å springe fort enn dei "kvite" er. Sånn er det berre.

Jeg tror det er mer snakk om Darwin her. De raskeste sprinterne i verden er mørke ja, men de har også til felles at de er fra USA eller de Karibiske øyer. Dette kan godt handle om "survival of the fittest". Hvilket i dette tilfellet betyr at da de ble hentet fra Afrika overlevde bare de sterkeste sjøreisen og det harde fysiske arbeidet. De sterkeste er også best egnet til å løpe fort.

Når det gjelder å løpe lengre så har land som Etiopia og Kenya jakttradisjoner som har gjort dem gode til å løpe langt. De løper faktisk antilopen til døde.

Med andre ord, det er ikke genetisk typisk for mørkhudede å være gode i sport. Det er mer det at mennesker som har hatt det godt i flere hundre år og hvor de svake har overlevd og fått barn vil man ikke være like sterke fysisk.

Det er forresten også bevist at man får høyere IQ av å spise mye fisk.

Publisert første gang av Asmodeus

Eg kom og til å tenke på ein annan ting: Mange etnisk norske ynkjer at dei var mørkare i huden enn dei er, soler seg heile summaren, i tilleg til dei faste turane i solarium. Er dei rasistar som ser på dei som er mørkere i huden som betre enn seg sjølve?

Nei. Vår kultur og våre instinkter forbinder det å være brun med å være frisk og sunn. Altså er man mer attraktiv for det motsatte, og i noen tilfeller det samme kjønn.
IP IP Logget
Lusifers hore
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 07.Jan.2007
Poster: 194
Sitat Lusifers hore Svarbullet Publisert: 03.Okt.2007 kl. 01:15
Rasisme. Ser du ned på et menneske grunnet at personen er brun,hvit,gul ol. i huden,så vil jeg kalle deg utrolig fordommsfull...MEN! uten å trekke alle over en strek(bare flesteparten),så har kultur utrolig mye å si framfor hudfarge.(Norske innvandere det er snakk om). Hudfargen for meg er egentilig et lite kjennetegn. Jeg vil kalle enevær nordmann naiv hvis de ikke tør å påstå at det kan bli soisale problemer å plassere 400 førstegenrasjons-innvandre fra ikke-vestlige land i en blokk i oslo-øst. Selvfølgelig blir det problemer når flesteparten av ikke-vestlige innvandrere har vokst opp i land det er naturlig å undertrykke kvinnen og tolke en hellig tekst på en mest mulig fanatiask måte.

Men i bunn og grunn burde man tenke på hvor utrolig helteit det er forhåndsdømme et menneske av at personen har en annen hudfarge. Det er en forbanna farge! Problemene i sammfunnet er så utrolig lattelige

Redigert av Lusifers hore - 03.Okt.2007 kl. 01:20
Jesus er veien, bruk piggdekk
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Land: Velg Norge uansett hvor du bor! Vi siler og sletter spammere på dette valget.: Lao People's Dem. Rep.
Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 03.Okt.2007 kl. 02:21
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Association_for_the_Advancement_of_White_People

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawaiian_sovereignty_movement

Problemene kommer vel av god gammeldags fremmedfrykt. Og fra grupper som jeg har linket til.
Heldigvis har vi ikke like mange problemer med rasisme som verdens "mest multikulturelle" land.

Redigert av Svaliant - 03.Okt.2007 kl. 02:21
IP IP Logget
Athee
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 08.Nov.2007
Sitat Athee Svarbullet Publisert: 09.Nov.2007 kl. 21:27
Mange missforstår ateist begrepet. Det at man ikke har en gudstro betyr ikke automatisk at man er helt uten moral. Ja, ateister er fritenkere. Men spørsmålet er vel heller hvorfor man skal se ned på andre mennesker pga f eks hudfargen, klesstilen eller måten man krøller dasspapiret på.

Det kunne jo like godt vært omvendt? Hvis afrikanerne hadde hatt den hvite mann som slave, hvordan hadde vårt samfunn sett ut i dag? Ville vi vært undertrykt på samme måte som de var i USA en gang i tiden? Hudfargen er jo noe man egentlig ikke kan noe for (Michael Jacksen er uenig!), det er bare måten vi har utviklet oss på.

Mørk hudfarge stammer fra områder nær ekvator, lys hudfarge nærmere polene. Ulike hudfarger har oppstått for å regulere effekten av solens ultrafiolette stråler (UV) på huden. Hele poenget med det er å hindre sollyset i ødelegge viktige vitaminer i huden, men likevel ha nok lys til å produsere D vitaminer.

Det er enda mye man ikke vet om hvordan hudfargene har utviklet seg, men kanskje har den mørke hudfargen i sør utviklet seg i den retning for å hindre UV strålingen i å skade huden (UV strålingen er mer intens i sør), og omvendt her i nord hvor det er lite UV og huden derfor er hvitere for å ta til seg mer stråling.

Så konklusjonen er vel at man ikke kan dømme noe på grunnlag av deres hudfarge. Moralske spørsmål lyser opp: Kan man dømme folk etter religion da? De fleste vil si ja, men svært få "finner veien" til sin religion, det er miljøet som former personen. Hvis du f eks er kristen er sjansene for at foreldrene dine også er det svært store. Husk at som barn tar man til seg all lærdom og kunnskap, selv om den er ulogisk, dette er genetisk programmert i oss for å ta lærdom av de eldre for å overlever (f eks lage bål, finne mat osv...). Religion er en bivirkning av dette.

Så hvis en kristen hadde vært født i India hadde han vært hindu, i Pakistan hadde han vært muslim eller du ville trodd på Odin og Tor hvis du var født i Norge for 1000 år siden. Den kristne personen "valgte" ikke troen sin, la oss heller si at den valgte han? På samme måte som man ikke velger sin naturlige hudfarge. Som sagt miljøet former deg. Så å si at religiøse er "mindre verdt" enn ikke-religiøse blir vel egentlig feil. (nyere forskning viser at ateister har høyere gjennomsnitts IQ enn teister, men det er en helt annen sak. Fant dessverre ingen link, men det forsøkene er gjort av Helmuth Nyborg, okay ikke helt vitenskapelig da). Folk som stemmer FRP velgere har forresten også lavere gjennomsnitts IQ! hehe ... link

Publisert første gang av Svaliant

Kilde? Har hørt at barnet en går svangerskap med får høyere IQ av det, men ikke at en allerede født person får det.
IP IP Logget
Svaliant
Veteran
Veteran
Profilbilde

Sitat Svaliant Svarbullet Publisert: 10.Nov.2007 kl. 00:29
Publisert første gang av Athee

Mange missforstår ateist begrepet. Det at man ikke har en gudstro betyr ikke automatisk at man er helt uten moral.

Jeg liker ikke at du sier "helt uten moral". Vi har vel like mye moral som en hvilken som helst religiøs retning, men vi baserer den på logikk. Eksempler: Ikke vær hore, da får du aids. Ikke bruk droger, da får du aids. Ikke stjel, da får noen andre lide for hva du gjør. Ikke drep hvis du kan unngå det, naturen vil etterhvert gjøre jobben for deg uten at du trenger å ta konsekvensene av det.

Det kunne jo like godt vært omvendt? Hvis afrikanerne hadde hatt den hvite mann som slave, hvordan hadde vårt samfunn sett ut i dag? Ville vi vært undertrykt på samme måte som de var i USA en gang i tiden? Hudfargen er jo noe man egentlig ikke kan noe for (Michael Jacksen er uenig!), det er bare måten vi har utviklet oss på.

"What if" problemstillinger er kule, selv om denne er så alt for usannsynlig. Jeg ville vært forsiktig med å si at vi har utviklet oss forskjellig. Det er vel snakk om tilpasning heller enn utvikling. Du kan se forskjellen ganske klart hvis du plasserer en neger på Grønnland og en hvit i Somalia. De vil tilpasse seg, altså bli blekere/brunere ettersom miljøet varierer. Hvis noen utvikler seg forskjellig blir de til en egen art og dette skaper distinksjoner som igjen fører til rasisme. Vi er da tross alt samme art. beklager kveruleringen.

Så konklusjonen er vel at man ikke kan dømme noe på grunnlag av deres hudfarge. Moralske spørsmål lyser opp: Kan man dømme folk etter religion da? De fleste vil si ja, men svært få "finner veien" til sin religion, det er miljøet som former personen.

Selvølgelig har man rett til å kritisere mennesker som ikke ikke selv er kritiske til hva de tror på. Det spiller ingen rolle om voksne, oppegående mennesker har arvet sitt trossystem. De har faktisk en mulighet til å sjekke troverdigheten til sin egen og andres trosretninger, vitenskap inkludert. Jeg har tatt en kikk og finner bare en av disse som er kritisk til seg selv. Gjett hvilken! Dette er jo såklart for å finne ut hva som er riktig, i motsetning til å finne ut hva som er lett.

Kilde? Har hørt at barnet en går svangerskap med får høyere IQ av det, men ikke at en allerede født person får det.[/QUOTE]

Jeg finner ikke igjen undersøkelsen på internett. Den stod nok publisert i et legetidsskrift som lå slengende rundt i huset her. Tidsskriftet er nok resirkulert til søppeldynga er jeg redd.
IP IP Logget
Athee
Aktiv
Aktiv
Profilbilde

Medlem siden: 08.Nov.2007
Sitat Athee Svarbullet Publisert: 10.Nov.2007 kl. 14:05

Jeg liker ikke at du sier "helt uten moral". Vi har vel like mye moral som en hvilken som helst religiøs retning, men vi baserer den på logikk. Eksempler: Ikke vær hore, da får du aids. Ikke bruk droger, da får du aids. Ikke stjel, da får noen andre lide for hva du gjør. Ikke drep hvis du kan unngå det, naturen vil etterhvert gjøre jobben for deg uten at du trenger å ta konsekvensene av det.

At ateister er "helt uten moral" er jo ofte sagt av kristne som mener vi har en hotline til djevelen og driver med suspekte ritualer. Det jeg mente med det var det stikk motsatte. Såklart vi har en moral, vi har en moral basert på humanisme.

"What if" problemstillinger er kule, selv om denne er så alt for usannsynlig. Jeg ville vært forsiktig med å si at vi har utviklet oss forskjellig. Det er vel snakk om tilpasning heller enn utvikling. Du kan se forskjellen ganske klart hvis du plasserer en neger på Grønnland og en hvit i Somalia. De vil tilpasse seg, altså bli blekere/brunere ettersom miljøet varierer. Hvis noen utvikler seg forskjellig blir de til en egen art og dette skaper distinksjoner som igjen fører til rasisme. Vi er da tross alt samme art. beklager kveruleringen.

"What if" problemstillinger er ikke bare kule, de setter også ting i perspektiv. Eksempelet mitt er kanskje litt fjernt, men poenget kommer fram. Jeg er kanskje kynisk hvis jeg sier at tilpasning og utvikling er to sider av samme sak. Men det er da ingen hemmlighet at mennesker "utvikler" (kan godt bruke anførselstegn hvis det ser bedre ut) seg forskjellig. Noen i Afrika "utvikler" et immunforsvar mot AIDS, de gamle stammene i Andesfjellene "utviklet" større lunger for å tilpasse seg høyden. Men såklart det ikke gjør dem til en egen art! Det at hudfargen tilpasser seg er en to-veissak. Å tro at mennesket har nådd sitt høydepunkt innen evolusjonen er naivt å tro. Mennesket har mange feil, f eks halebeinet som har mistet sin funksjon. Også det at luftrøret og spiserøret er det samme kan by problemer enkelte ganger. At mennesket "utvikler" forskjellig hudfarge betyr ikke at de "utvikler" seg til forskjellige arter. Når halebeinet en gang forsvinner pga dens ubruklighet har vi "utviklet" oss, men ikke til en ny art.

Selvølgelig har man rett til å kritisere mennesker som ikke ikke selv er kritiske til hva de tror på. Det spiller ingen rolle om voksne, oppegående mennesker har arvet sitt trossystem. De har faktisk en mulighet til å sjekke troverdigheten til sin egen og andres trosretninger, vitenskap inkludert. Jeg har tatt en kikk og finner bare en av disse som er kritisk til seg selv. Gjett hvilken! Dette er jo såklart for å finne ut hva som er riktig, i motsetning til å finne ut hva som er lett.

Ikke missforstå.
Så klart vi skal være kritiske, det er sunt å være kritisk til alt... det du leser, politkk, miljø og ikke minst religion. Men det at religiøse ikke alltid er kritiske til sin egen religion, betyr det at vi skal diskriminere og undertrykke dem? Du kan si mye om en religiøs person... at de er naive, dumme eller ignorante. Men om alle ateister skal begynne å være nedlatende ovenfor teister (og vica versa) begynner det jo å ligne på rasisme (denne tråden er jo egentlig om rasisme er den ikke?). Det er det som var poenget mitt. Jeg ville bare poengtere at religion er en bieffekt av evolusjonen. Trekk konklusjonen selv om de kan noe for det eller ikke.

Jeg finner ikke igjen undersøkelsen på internett. Den stod nok publisert i et legetidsskrift som lå slengende rundt i huset her. Tidsskriftet er nok resirkulert til søppeldynga er jeg redd.

Uansett tror jeg nok ikke intelligensen har vondt av fisk, tvert imot!
IP IP Logget
Andrea03
Nykommer
Nykommer
Profilbilde

Medlem siden: 17.Jun.2008
Sitat Andrea03 Svarbullet Publisert: 17.Jun.2008 kl. 20:16
Jeg synes virkelig ikke det bør være noen sammenheng mellom ateisme og rasisme.
Dessuten, jeg vil påstå at kristne mennesker er mer rasistiske enn andre "ikke-troende".
IP IP Logget
bob
Veteran
Veteran
Profilbilde

Medlem siden: 14.Nov.2007
Poster: 199
Sitat bob Svarbullet Publisert: 18.Jun.2008 kl. 20:02
Grei gjerne ut..
- Lucifer, God's best product quality tester.
IP IP Logget
Svar Nytt Innlegg
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan poste nye innlegg i dette forum
Du kan ikke svare på innlegg i dette forum
Du kan ikke slette dine meldinger i dette forum
Du kan ikke redigere dine meldinger i dette forum
Du kan ikke opprette Galluper i dette forum
Du kan ikke stemme på Galluper i dette forum